Giles Hodge Gilbert arbejder på havet, hvor han lader sine flydende kameraer fortælle om bølgernes bevægelser og mystik.
Læs om Giles Hodge Gilbert på SVK her.
I sensommeren udstiller den britiske kunstner Giles Hodge Gilbert i København. En stor del af værkerne fremstiller kunstneren i mørkekammeret og i træværkstedet på Gl. Dok, hvor han arbejder med sine fotoprocesser og kameraer, der flyder på havet.
Maj 2007.
”Det er lidt af et sammentræf, at Statens Værksteder ligger ved vandet. Her kan jeg bare gå ud, og så har jeg mit tema, havet, lige ved hånden,” fortæller Giles Hodge Gilbert glad. Siden marts har han haft arbejdsophold på Gl. Dok, hvor han arbejder frem mod udstillingen ”White Hope” på Spark Galleri, Nørrebro i København.
Under sit ophold, der slutter i juni, har Giles Hodge Gilbert sin base i fotoatelieret. Her har han fundet ro til sit ambitiøse projekt, som kommer til at omfatte både farvefotografier, sort-hvid-fotos, flydende kameraer, mindre videosekvenser, tekst og tegninger. Nogle af de udstillingselementer, som skal indgå i sensommerens udstilling, har han udført på tidligere tidspunkter, så opholdet på Gl. Dok bliver både brugt til at supplere og til at udvikle fra bunden af – og ikke mindst til at kunne arbejde med nogle af de ting, som manglende faciliteter tidligere har sat begrænsninger for.
En visuel tolkning af bevægelser
Kunstnerens grundlæggende tema er havet. Gennem flydende kameraer, som han selv bygger, registrerer han bølgernes bevægelser og giver derigennem sit helt eget særegne bud på havets mystik. Han arbejder tæt sammen med elementet, i det han selv tager ud og sætter kameraerne op på bøjer, og hans oplevelser af og med havet indgår i dagbøger og små tekststykker, som også bliver til en del af processen.
“Jeg ser mit projekt som en visuel tolkning af fysiske, geografiske bevægelser. Der er jo stor forskel på vand. Eksempelvis på en sø og havet – en sø er et afgrænset territorium, mens havet er det, der på mange måder binder verden sammen. Det er fascinerende at tænke på, at bølger vi ser og registrerer her i Danmark, måske er bevægelser, der er startet helt i Argentina, tusinder og atter tusinder kilometer væk,” fortæller Giles Hodge Gilbert.
Han understreger, at hans fascination ved havet er forbundet med de mange myter, der tillægges elementet. ”Der er så mange aspekter i det. Selv fiskere, der på det nærmeste lever på vandet, kender ikke til alle disse aspekter. Vi tror, vi forstår det, men det gør vi ikke. Vand er symbol på renhed og uskyldighed, men samtidig er der ikke noget så skræmmende som vand.”
Kameraet blev til i træværkstedet
De to første to uger af sit ophold brugte kunstneren til at lade tankerne flyde frit. At tegne og den tankerække, der sættes i gang i forbindelse med det, indgår som en væsentlig del af hans arbejdsproces, og tegningerne førte bl.a. til to ugers arbejde i træværkstedet, hvor han byggede sit flydende kamera. ”Jeg har brugt træværkstedet til de meget tekniske konstruktioner. Jeg føler mig godt tilpas der og er tryg ved at spørge. Jeg arbejder ikke altid hen imod det perfekte, faktisk er det uperfekte ofte det, som danner mit arbejde. Men det er vigtigt at kunne spørge til konstruktion og brug af materialer,” fortæller kunstneren.
Når Giles Hodge Gilbert ikke er i træværkstedet eller ude på vandet, bruger han tid i mørkekammeret, som ligger i tilknytning til fotoatelieret. Her fremkalder han sine sort-hvid-fotografier, der varierer i størrelse fra 10*12 cm op til 100*150 cm – så den plads, som mørkekammeret giver til at arbejde i store formater, spiller en vigtig rolle for ham. Samtidig bruger han også stadig en del tid på research om havet – det er en proces, som han aldrig bliver færdig med, fortæller han.
Omgivelserne betyder generelt meget for hans kunstneriske proces. Egentlig er han slet ikke særlig begejstret for byer, men selv om Gl. Dok ligger midt i København, er det anderledes: ”På en eller anden måde løber jeg altid væk fra byer rent mentalt, selv om de samtidig tiltrækker mig, og jeg er afhængig af dem,” siger han og fortsætter: ”Det gode ved Gl. Dok er størrelsen – størrelsen på huset, atelieret og omgivelserne – man føler sig ikke lukket inde, som man ellers kan føle det i byer.”
—
Om kunstneren:
Giles Hodge Gilbert er født i 1984 i Cornwall, England. Han er uddannet fra Glasgow School of Art og Truro College inden for fotografi. I dag er han bosat i København.
Han har udstillet forskellige steder i Skotland og England, men udstillingen “White Hope” på Spark Galleri i København bliver den første i Danmark. Spark Galleri udstiller fortrinsvis nyere kunstfotografi og satser især på nyuddannede fra kunstskoler i Skandinavien og Europa.