Anna Sørensen tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1996. Hun arbejder på lærred, papir og med keramik med udgangspunkt i det koloristiske og nonfigurative maleri. Tilfældet og det intuitive er en naturlig del af Sørensens praksis, som produktive skridt på vej mod det endelige værk. Hun har fokus på maleriets materialitet i en intens undersøgelse af farver og flader.
Malerierne er bygget op i fortættede og komplekse kompositioner. De er fladeorienterede, og alligevel dannes der en rumlighed i de mange lag af maling. Der opstår små forskydninger, som afviger fra et første indtryk af arrangerede systemer. De kan skabe associationer til kultiverede landskaber eller stringente byplaner set fra oven, for derefter at undsige sig fortællende konventioner og fremstå som det maleriet først og fremmest er: et objekt i sin egen ret, åben i sin form og alligevel lukket om sig selv.
I de seneste år har Anna Sørensen overført sit abstrakte maleri til keramiske objekter og små skulpturelle værker af papir. Hun anser disse tredimensionelle værker som maleri i et udvidet felt. Ofte udstiller hun malerierne, keramikken og papirobjekterne sammen, så deres interne ligheder og forskelle står tydeligt frem.
Udvalgte separatudstillinger : ”Clay Walk” Holstebrokunstmuseum 2014,” Forskydninger,” Galleri Tom Christoffersen 2022:” Colour mingle at the office” Galleri Tom Christoffersen 2023.
Udvalgte gruppeudstillinger: ” Ikke til salg” Trapholt Kunstmuseum 2016. ” Fuldt Flor” Sophienholm 2019. ”Fed Ler” Gammel Holtegaard, 2020. ”Samlinger” Galleri Lene Bilgrav, Århus, 2025.
Udsmykninger: Næstved Gymnasium , Vinduesparti & Trappeopgang, 2019. Campus Århus, Auditorium, 2016. Handelsgymnasium København Nord, Elevatortårn 2015. Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, mødelokale, 2014. Offentlige Samlinger: Holstebrokunstmuseum, Ny Carlsberg Fonden, Statens Kunstfond, Regionshospitalet Holstebro, Trapholt Kunstmuseum.