Hop til indholdet.

Projekt

Restaurering af to oliemalerier på lærred

2017 / Konservering

Christian IV bød på lidt af en overraskelse, da Karin Wegener Tams første gang inspicerede hans bagside. For den kniplingklædte konge så tilsyneladende yngre ud end først antaget. Imens var arbejdet med Prof. Wimmer mere ligetil, da han først og fremmest skulle friskes op for fotografen.

Jun. 2017

De to ældre herrer er i ganske forskellig forfatning. Mens den ene skal overfladerenses til en hædersfotografering, skal den anden igennem en omfattende behandling. For ikke blot tidens tand, men også studenters drukgilder og et nyligt fald, har sat deres spor. Begge er de med Karin Wegener Tams på konserveringsværkstedet, hvor hun restaurerer de to ældre oliemalerier.

Den yngste er den letteste, for August Jerndorffs portræt af Prof. Ludvig Wimmer fra 1897 er i rimelig god stand. Men selvom runologen og sprogforskeren til dagligt hænger på læsesalen for Nordisk Institut på Københavns Universitet, har han tidligere hængt i de gamle kakkelovnfyrede lokaler på Nørregade, vurderer Karin. Hun har i hvert fald kunnet rense tykke lag af sort snavs og gulnet fernis af. Kun enkelte afskalninger for neden, hvor bindingen i malingen har været dårlig, skulle bearbejdes.

En kongelig overraskelse
Men så kommer smertensbarnet: portrættet af Kong Christian IV. For både festligt lag på Regensen og ustabil ophængning har pådraget maleriet forskellige skader. Portrættet fra 1600-tallet tilskrives Engel Rooswijk, der malede en del udgaver af den voluminøse konge. Karin fik imidlertid lidt af en overraskelse, da hun første gang vendte maleriet og så bagsidens groftvævede lærred.

”Da jeg ser lærredet, tænker jeg: Det kan ikke være så gammelt. Men da maleriet kom ud af rammen, viste det sig også, at det er blevet klistret op på et ekstralærred. Så man har gjort det, at man har skåret de originale ombøjningskanter af,” forklarer hun.

En del af udfordringen med maleriet var, at der ikke er fundet arbejdsbeskrivelser fra tidligere behandlinger, og Karin derfor måtte foretage mindre materialeprøver, før hun kunne begynde restaureringen.

”På grund af skaderne fra faldet blev det løse farvelag fastlagt, og maleriet renset, som desværre indbefatter at tidligere retoucher forsvinder. Det betød at restaureringen blev mere omfattende, end jeg først havde regnet med.”

Når Karin er færdig med kongen, vender han tilbage på Regensen. Imens skal professoren genforenes med sin prydsramme, før han skal fotograferes til det nye bind af Dansk Sproghistorie, DSL udgiver.