Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tekstildesignerne Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert danner tilsammen designstudiet MIJO STUDIO, der fokuserer på tekstiler, print og mønstre. De har haft ophold på Statens Værksteder for at arbejde på projektet TO, en abstrakt fortolkning af stolen akkompagneret af et tekstilt værk, som er en del af gruppeudstillingen Norwegian Presence under Milan Design Week 9. til 14. april.

Med udgangspunkt i udstillingens tema JOIN har Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert skabt projektet TO, som ligger i grænsefeltet mellem design, kunsthåndværk og kunst. På tekstilværkstedet har de udført tekstilet, den skulpturelle stol skal polstres med samt det tekstile værk, der skal hænge ved siden af. De to tekstile dele indeholder de samme elementer, men vil opleves forskelligt, da mønstrene optræder i forskellige dimensioner. Polstringen er skabt af opbrudte stykker, mens det tekstile værk fremstår som én stor flade. Det har været vigtigt for dem at lade de tekstile dele spille sammen og i kraft af hinanden lade beskueren opleve mere.

Monoprint
Tekstilerne er udført med monoprint. En teknik, hvor det kun er muligt at lave et print en enkelt gang. Indledningsvist tester Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert teksturer og formsprog, men lader ellers projektet udvikle sig undervejs i processen:

”Vi har en idé og et afsæt, men arbejder primært intuitivt og eksperimenterende. Vi vil være åbne over for processen og ikke have et færdigt resultat på forhånd. Det er vigtigt for os at holde det legende, så hele processen bliver en dialog med materialerne og farverne. For hver gang vi laver et tryk, fortæller materialet os, hvad vi mangler. Vi lader os styre af det, der opstår i stedet for det, vi havde planlagt. På den måde bliver det en kunstnerisk proces, hvor håndværket er i fokus.”

Utraditionelle trykkeredskaber
Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert trykker både med og uden ramme og tager mange forskellige redskaber i brug. Også nogle, der ikke er traditionelle trykkeredskaber som eksempelvis sølvpapir, dankort og forskelligt værktøj fundet i Silvan.

”Igen handler det om at tænke ud af boksen og uden for de rammer, der som regel er. Vi oplever, at man ofte kan blive fastlåst i en teknik eller proces og en følelse af, at det skal gøres på en bestemt måde. Det bliver nogle ubevidste regler, man arbejder ud fra, og det kan blive for begrænsende. Derfor fokuserer vi på at have en eksperimenterende tilgang, hvor vi tester forskellige redskaber. Her har materialet også meget at sige, for hvordan udtrykker det sig gennem trykkene? Vi er interesserede i at få elementer af noget, der bevæger sig, hvor rammetryk kan give et lidt for statisk udtryk.”

Af den grund arbejder de med mønstre i både 2D og 3D i en udvekslende proces, hvor det todimensionelle inspirerer til det tredimensionelle og omvendt. De synes, det gør det sjovere at have flere elementer at arbejde på samtidigt.

Fokus på kontraster
Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert er drevet af de blå og kolde nuancer, men er samtidig optaget af kontraster og bruger derfor varme farver til at bløde udtrykket op. Som udgangspunkt fungerer den hvide farve som baggrund, men de har ligeledes ønsket at bruge den som et element i selve mønsteret og har dermed integreret baggrunden som en konkret form. For dem er det vigtigt, at det hvide også står frem. Et element med en skandinavisk reference, som de udtrykker det.

Sort er også en betydningsfuld farve i deres praksis, men dog aldrig den mørkeste nuance og altid akkompagneret af en farve, der kan bryde den op. De arbejder i lag og lægger altid ud med de lyse farver for så at bygge ovenpå.

”Vi er afhængige af stærke kontraster i vores mønstre – både hvad angår farver og former. Vi arbejder også altid med noget geometrisk overfor noget organisk. Det må aldrig blive for fladt i udtrykket.”

Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert er optagede af at arbejde i store skalaer for også på denne måde at skabe bevægelse i tekstilet:

”Tekstiltraditionen er primært bundet op på det minutiøse arbejde med detaljer, men for os handler det også om at turde tænke tekstiler og mønstre som noget, der også kan være mere voldsomt. At det kan være bombastisk og roligt på samme tid. Vi kan godt lide at arbejde med store bevægelser, og det afspejler sig i de mønstre, vi skaber i tekstilet.”

Skrevet af Cecilie Aaby