Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Hvad tænker du om tarme? Og hvilke associationer får du? For designer Kathrine Barbro Bendixen startede det hele med en inspiration fra den hjemmelavede julemedisterpølse. Nu er hun i gang med udviklingen af en lampekollektion med tarme som hovedmateriale.

Det startede med en hjemmelavet julemedisterpølse. Kathrine stod i køkkenet ved siden af sin fætters nye kødhakker og rensede den friske svinetarm for saltlage i vasken. På dette tidspunkt, ledte hun efter et naturligt og bæredygtigt materiale til sit afgangsprojekt og begyndte en researchfase i tarmens egenskaber.

En dag prøvede Kathrine at puste en tarm op og opdagede de naturlige snoninger den dannede. Af den grund har det også været vigtigt, at tarmen ikke bliver tvunget til noget, men får lov til at bevare sine naturlige kvaliteter.

”Drivkraften i min proces er typisk med mine hænder i materialerne. Jeg kan godt lide at undersøge og eksperimentere med hvordan man kan bruge et materiale på anderledes vis. Noget af det, der er helt genialt ved tarme, er den naturlige lim de indeholder. Når man lægger flere stykker tarme ovenpå hinanden, går de næsten i et med hinanden og bliver til ét stykke når det er tørret.”

Fra oppustet tarm til opskåret tarm
Inside Out 2.0 er en videreudvikling af Kathrines afgangsprojekt fra Design Academy Eindhoven i Holland, med titlen Inside Out, hvor Kathrine undersøgte samspillet mellem det naturlige og det menneskeskabte og endte ud med en lampe bestående af oppustede oksekrogstarme formet omkring et LED – lysstofrør.

Forud for dette projekt ligger utallige eksperimenter med tarme – levetid, naturlige coatings udvundet af gelatine og protein, indfarvninger og forarbejdning. Eksperimenterne har specielt involveret at komme udenom de oppustede tarmes begrænsninger med hensyn til holdbarhed og evnen til at holde luft. Senest har Kathrine prøvet at sætte en ventil på tarmen for at kunne puste den op igen, men betragter nu de oppustelige tarme primært som et kunstprojekt.

Kathrine er gået videre til at arbejde med en opskåret tarm som et fladt materiale, hvilket giver hende forbedret holdbarhed og flere muligheder i forhold til at udvikle andre tredimensionelle former.

Mødet mellem tarm og stålskelet
Alle tarmene er blevet grundigt renset hos Kathrines ”tarm-pusher”- som hun kalder det. Dog renser hun dem selv yderligere for at fjerne lugten. Ved at skære tarmene op har Kathrine erfaret, hvordan de ved opspænding stadig er et stærkt materiale, som kan holde til at blive foldet og spændt udover en form, samtidig med at hun kan eksperimentere med antallet af lag.

Opholdet på SVK har handlet om at udvikle lampeskeletter af metal og her har fokusset været på at opnå en organisk form på strukturen, og hvordan skelettet indgår i lampens udtryk som helhed, eftersom tarmen er transparent. I processen har Kathrine udviklet flere prototyper, eksempelvis en lysekrone og en standerlampe, hvor metalskelettet integreres som en større del af designet. Til standerlampen forventer Kathrine, at lampefoden skal være enten af plastik eller beton, men hun afsøger stadig mulige lampestrukturer – som for eksempel en tarm- frynselampe.

Ståldelene til standerlampen har et lidt tungere udtryk end normalt set i Kathrines designunivers. Det overvejer hun at løse ved at male dem og er nu, efter flere besøg hos Flügger, ved at teste forskellige farver, heriblandt en okkerfarve og mørkegrøn.

Til sidst er der også alle spørgsmålene med hensyn til lyskilden; Hvordan skal den sidde fast i lampen? Hvorfra skal ledningen udgå? Og hvordan kan ledningen skjules? Til standerlampen er det tanken at bruges LED-strips som skal placeres indeni stålskelettet.

 

Skrevet af Fanny Menaka Dons