Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Hardy Brix arbejder med oliemaleri, akvarel, iceprints og naturprint. Han inkluderer ofte tilfældighedens princip, hvor eksperimenter med medier, teknikker og materialer spiller ind på det kunstneriske output. Tilfældigheden fik lov at råde, da han på grafisk værksted kunne benytte noget efterladt karduspapir.

August 2022

Mit projekt tog en ny drejning allerede efter et par dage, da der var en masse karduspapir efter et kursus i grafik. Papiret havde en særlig struktur, og her var muligheden for at eksperimentere på en ny måde.

Nogle gange bliver karduspapiret krøllet og bearbejdet på forskellige måder. Så påføres der farve på papiret som lægges op på det indfarvede ark. Det køres gennem pressen og papiret fjernes, og der opstår en ny og anderledes uforudsigelig struktur. Jeg river selv mine akvarelfarver med pigmenter og bindemiddel. På den måde har jeg mere kontrol over viskositeten, altså hvor meget og hvor lidt vand, der er i farven, hvilket er afgørende for resultatet.

Aftryk af naturmaterialer

Jeg har dyrket aftryk af forskellige naturmaterialer gennem en årrække. Som fx at lave aftryk af plantedele, hvor jeg har indfarvet papir og planter og kørt det gennem en grafisk presse. Således opstår der et positivt og et negativt aftryk.

Iceprint

Mine mange rejser ud i det arktiske har medført en ny dagsorden. I 2015 var jeg med Art & Science Expedition til Svalbard. Her opdagede jeg ved en tilfældighed, at det er muligt at arbejde med isen fysisk. Jeg påfører farve direkte på isen, som jeg lægger på det indfarvede papir. Isen smelter, vandet fordamper og pigmenterne finder deres egne sære veje på papiret.

Det hele handler om tilfældigheder, farven flyder og driver efter egen vilje – vanskelig at kontrollere, vanskelig at disponere.