Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ud fra en grundlæggende interesse i montering af farve eksperimenterer Martha Kramær med farvelægning af utraditionelle lærredsformater, objekter og tekstiler, bl.a. velour. For nylig fandt hun en metode til at arbejde med akvarelblyant på vandopløseligt stof, og heraf udspringer hendes seneste projekt.
Udover bordene i atelieret på 5. sal er der bredt stykker af tykt blødt velour i henholdsvis sart rosa og en dyb petroleumsblå. I striber eksperimenterer Martha Kramær med at påføre maling i forskellige nuancer for at se, hvordan tekstilet tager imod farven.

”Der er en naturlig modstand i velourstoffet, så det er interessant at finde ud af, hvordan man kan få en tilpas stærk vedhæftning,” fortæller hun.

Velourmalerierne vil hun senere bruge til en serie unikaobjekter.

Martha arbejder søgende i atelieret for at finde løsninger på forskellige farvemonteringer, ligesom hun heller ikke har lagt sig fast på, hvilke objekter hun vil fremstille med velourstoffet i spil. Hun prøver sig frem på forskellige former og har også en tanke om at påføre velourstoffet forskellige taktile strukturer såsom broderi.

Fra indfarvning til opløsning
I researchfasen af forskellige typer stof, støder Martha i stofforretningen på et produkt, der ikke kan tåle vand. Kommer det i berøring med vand, forsvinder det på kort tid. Det vækker hendes nysgerrighed.

Materialet hedder Soluvlies, også kaldet forsvindingsvlieseline, og er en koldvandsopløselig broderivlies. Normalt bruges materialet af brodeuser, som, når de har broderet i det, kan lægge det i vand, hvorefter materialet opløses, og kun broderiet bliver tilbage. Dette har inspireret Martha til at bruge materialet i sine indfarvningseksperimenter.

På et skråbord i atelieret bruger hun stencils til, med en blå akvarelblyant, at lave sirlige tætte skraveringer af tekst på det vandopløselige materiale.

“Det handler om at få pigmentet til at trænge godt ind i materialet,” fortæller Martha, der har fået en idé til et videoværk med ‘forsvindingsstoffet’.”

Akvarellen, som hun bruger til skraveringerne, lægger sig tørt på materialet, men vil i våd tilstand på 3 ½ minut blive til en pigmenteret plamage. På den måde kan Martha på video fange, hvordan de blå tekstbider langsomt opløser sig, når hun lægger skraveringerne i vand.

“Opløsningen er essentiel for værket, da den lige præcis passer med den naturlige læsehastighed inden for en vis tekstlængde. Værket opstår i opløsningen; i spændet mellem ord og billede,” siger hun og fortsætter: ”Opløste materialet sig hurtigere, ville teksten forsvinde, før man kunne nå at læse den.”

Malerisk abstraktion
I sin kunstneriske praksis arbejder Martha udforskende og idébaseret med maleriet. Hun har i flere år arbejdet med maleri i stor skala og ønsker nu at udfordre sit maleriske udtryk ved at tilføje nye elementer, objekter og materialer. Hendes værker peger på de maleriske muligheder, der opstår i mødet mellem maleriets materialitet og figurationens tilsynekomst.

Arbejdet med et videoværk er nyt for Martha. Hun har ikke tidligere arbejdet med hverken tekst eller video på netop denne måde, men eksperimenterne lægger sig fint i forlængelse af hendes maleriske praksis.

“Opløsningen af pigmentet i vandet bliver til en malerisk abstraktion, hvilket min praksis centrerer sig om, og som også er udgangspunktet for veloureksperimenterne.”

I et samarbejde med forlaget Multivers vil videoværket til oktober blive vist på den årlige bogmesse i Bella Centeret i København.


Skrevet af Laura Reumert