Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I grafikværkstedet har de to billedkunstnere Lise Urskov og Mazja Hillestrøm skabt nogle værker, der forener hver deres kunstneriske udtryk gennem en lag-på-lag-teknik inspireret af børneleg. Dynamiske Flader bliver en del af sommerudstillingen 2018 hos Galleri Christoffer Egelund.

Dynamiske Flader er en markant fusion af to forskellige kunstneriske praksisser. Mazja Hillestrøm arbejder med performativt fotografi, imens Lise Uhrskov undersøger flader og herfra opbygger nye kompositioner, mønstrer, former og farver i grafiske tryk. I dette projekt fotograferer Mazja en række personer i opstillede situationer med samfundskritiske hints, og disse bliver enten indtaget eller delvist dækket af Lises tryk.

En sammensmeltning af verdner
Hvad sker der, når to verdener mødes? Dette spørgsmål har lagt kimen til en undersøgelse af, hvad der finder sted i sammensmeltningen af to kunstneres visuelle fortællinger.

Motiverne har de udvalgt på forhånd; Lises bearbejdninger af facaden på en bygning i Ishøj og Mazjas fotografier af to karakterer – den ene med langt løst hår og den anden med niqab. Den grafiske tryk-metode samt en lag-på-lag-teknik har de også planlagt inden deres ophold på SVK.

En lag-på-lag-teknik
Med inspiration fra børnelegen, hvor man lægger sine hænder ovenpå hinanden, anvender Mazja og Lise en lag-på-lag-teknik i foreningen af deres to materialer. De har tidligere arbejdet med en anden børneleg, hvor man tegner en del af en tegning og så tegner den anden videre på tegningen. Dette gjorde de med ord og endte op med en usammenhængende tekst.

Lise og Mazja har arbejdet sammen flere gange, hvor Mazja i et eksperiment, har trykt sine motiver ovenpå Lises serigrafi tryk. Dette er dog første gang de arbejder sammen i trykprocessen på værkstedet.

Serigrafisk proces
Som første led i processen printer Mazja de udvalgte fotografier i IT-værkstedet som et negativ på gennemsigtigt blacklit folie. Derefter påføres en ramme lysfølsom emulsion i belysningsrummet, og når emulsionen er tør på rammen, belyses negativet, så det bliver overført til det tekstil, der er påmonteret på rammen.

Selve trykningen foregår ved, at rammen lægges ned over papiret, og så påføres farven med en rakel. Her skal man være præcis for at få et jævnt lag. Denne form for tryk kaldes serigrafi og foregår i mindre rammer end eksempelvis tekstiltryk.

For Lises vedkommende arbejder hun med fotografierne af bygningsfacader i Photoshop og Illustrator, hvor hun tager brudstykker og omsætter dem til grafiske former. Disse printes i sort på gennemsigtigt folie, og herfra kan resten af processen sammenlignes med Mazjas, hvor folien belyses på rammen, som bruges til at trykke med.

Samarbejdet er sekventielt. Lise og Mazja skiftes til at trykke et værk ovenpå den andens. Dette gentages indtil begge er enige om, at værket er færdigt. På denne vis bliver værkerne en fusion mellem de to; de fotografiske fremstillinger af mennesker og landskaber forenes med flader, mønstre og abstrakt arkitektur. ”Vi veksler imellem at nedbryde og opgradere værkerne. Det er fedt ikke at være så øm over for sine værker, at det hele ikke er så højtideligt,” fortæller Lise.

 

Skrevet af Fanny Menaka Dons