Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Med afsæt i en forundring over brugsgenstande, specielt fra Japan, har møbeldesigner Line Depping udviklet en række nye objekter og møbler til en soloudstilling på Galerie Maria Wettergren i Paris, foråret 2019

Line har tidligere arbejdet med objekter i mindre størrelse, hvilket har været abstraktioner over børster, vifter og andre brugsgenstande. Dette har hun valgt at gå videre med ved at fjerne sig endnu mere fra objekternes oprindelige funktion og skalere dem op til store væghængte objekter. I samme formsprog som objekterne arbejder Line også med en serie af møbler. Serien består af stol, bord, bænk, taburet og tøjstativ.

Ahorn, Oregon pine og CNC-fræsning
De endelige tegninger af både objekter og møbler havde Line klar før sit ophold på SVK, så projektet har ikke indebåret meget modelbygning. Dog er der kommet et tøjstativ til i processen og et ekstra mindre abstrakt objekt.

Line har anvendt ahorntræ og Oregon pine. Denne kombination er først og fremmest på et æstetisk grundlag: ”Jeg synes de klæder hinanden, både farvemæssigt og grundet årenes struktur – ahorntræet har ikke så tydelige åre, imens Oregon pine har en langt mere klar åretegning.”

Der ses yderligere en differencering mellem møblerne og objekterne ved at møblerne er lavet på en CNC- fræser og objekterne er udarbejdet i hånden. Det er første gang, at Line benytter sig af en CNC-fræser i sit arbejde, så dette har både været en spændende udfordring samt en undersøgelse af CNC-fræsningens muligheder. Line har bl.a. erfaret, hvordan CNC- maskinen kan være en tidsparringsfaktor, der åbner for at have gang i flere elementer på én gang, da maskinen efter programmering blot passer sig selv.

Den videre bearbejdning af møblerne har involveret sammensætninger med lim, høvl, udskæring i form og pudsning – både manuelt og på maskiner. Nogle af objekterne er blevet malet i en gråtone og den grånuance er valgt på grund af harmonien mellem denne og træsorternes naturlige farve. Objekterne bliver unika værker og møblerne editioner til soloudstillingen.

 

Skrevet af Fanny Menaka Dons