Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

På SVFK har møbeldesigner Anne Brandhøj skabt 50 ud af 100 unikke kompositioner af sammensatte elementer i træ til en soloudstilling hos TABLEAU i Store Kongensgade. Her vil elementerne figurere frit balancerende som piedestaler eller væghængt i form af hylder.

Jan. 2021

Hylden og piedestalen har som iboende funktion at understøtte andre ting. Med projektet On Balance udfordrer Anne Brandhøj disse møblers karakter ved at transformere dem til individuelle, skulpturelle objekter.

Hylden og piedestalen som æstetiske objekter

Brandhøj er optaget af mødet mellem elementer, hvor der både opstår samhørighed og kontraster, og i værkerne undersøger og sammensætter hun således træsorter og former. Kurvede og runde former som cirkelslag, konvekse og konkave buer møder flader og kanter, douglasfyr møder ask, og eg møder kirsebærtræ.
I træværkstedet på SVFK har Brandhøj arbejdet både med CNC-fræsning, drejebænk, båndsav og formgivning med håndværktøjer.

Hver hylde og piedestal er skabt som individuelle monolitter, der betragtes og anvendes isoleret. Ordet mono er en forstavelse og står aldrig alene. Hylden og piedestalen deler almindeligvis de samme egenskaber: de er et præfiks underlagt det objekt, de bærer, og har sjældent en høj æstetisk værdi i sig selv. Deres berettigelse ligger i den bærende funktion. Mens værkerne i udstillingen stadig har funktion af at bære, er det ikke objektets funktion, der har været udgangspunktet i Brandhøjs formgivningsproces. Med On Balance ophøjes hylden og piedestalen til æstetiske objekter, der er frit til stede i rummet på egne præmisser. Objekternes nye rolle forstærkes yderligere af at være udformet af resttræ og afskær med knaster, marvstråler, revner og harpikslommer, som oprindeligt skulle have været brændt, og som generelt ikke er det beskuede objekt i en kunst- og designudstilling.

Ingen spild

Ligesom Brandhøj ophøjer og transformerer objekterne, fornyer hun spildmateriale og giver det værkkarakter. On Balance peger på den iboende skønhed, der findes i det, vi normalt ville sortere fra til udsmid. Således er projektet en kommentar til vor tids forbrugerisme og nødvendigheden af ikke at skabe unødvendigt restaffald.

Anne Brandhøj har siden sin afgang fra Det Kongelige Akademi i 2017 arbejdet indgående i krydsfeltet mellem funktionelle objekter og abstrakte skulpturer i træ, med symmetri og geometriske former som gennemgående tema: “Jeg er evigt udfordret og inspireret af at udtrykke mig gennem et non-figurativt formsprog. Derfor arbejder jeg altid uden om former med alt for stærke referencer. At jeg så alligevel ender der indimellem er kun en motivation for min videre og mere dybdegående formgivning.”