Skip to content Skip to footer

Om billedkunstner Anders Rindoms skulpturelle projekt på SVK

En tirsdag eftermiddag åbnede billedkunstner Anders Rindom dørene til sit atelier og inviterede indenfor til en Artist Talk, hvor han reflekterede over sin kunstneriske praksis og fortalte om sit nye værk ”The Suitors” til skulpturbiennalen Sculpture by the Sea

Af Julie Salling Lind
Juni 2015

Anders Rindom har forladt sin dagligdag i London for en stund, til fordel for SVK og en ny stor værkproduktion. Efter at have indsendt sit bud på et bidrag til Sculpture by the Sea, modtog Anders en invitation til at deltage i biennalen, når Aarhusbugten for fjerde gang danner rammen om den internationale skulpturudstilling.
Efter seks ugers ophold på SVK ser Anders frem til at kunne præsentere sit værk, der med sine 4,5 meter i bredden, 1,8 meter i højden og 6 meter i længden, langt overgår de formater, han tidligere har arbejdet med.

Men på denne tirsdag kunne han, som en del af sin Artist Talk, blot fremvise skulpturens bestanddele, eftersom den først sammensættes på Tangkrogen i Aarhus, hvor Anders har udvalgt sin lokation. At udstille i et offentligt rum er endnu en dimension i dette projekt, som han ikke tidligere har forsøgt sig med. Men efterhånden som Anders giver et tilbageblik over sit kunstneriske virke, tegner der sig et billede af en kunstner, der ikke er bange for at gå nye veje og udfordre sig selv kunstnerisk. I 1986 flyttede han til London, hvor han lige siden har praktiseret sit virke. Han har lavet projekter, der spænder over flere forskellige kunstformer, fra installation over video, maleri og skulptur. Selv tillægger han skitsearbejdet stor betydning, og bærer derfor altid en skitsebog på sig, klar til at skitsere ideerne efterhånden som de strømmer fra hans bevidsthed.

Skitsens betydning for det endelige værk
”Skitsebøger er noget af det mest impulsive man har. Du kan sidde i din pyjamas om morgenen og tegne lige så godt, som hvis du sidder fordybet og helt koncentreret senere på dagen. Det gør ingen forskel. Du behøver ikke tænke på noget særligt. Tegningen vil fortælle dig, hvor den vil hen. Når du først har sat to eller tre streger, fortæller tegningen, hvor nummer fire og fem skal hen, og pludselig har du et spind. Det lader dine tanker løbe ud i kroge. Blyanten tager dig et sted hen, du ikke kender. Skitserne har altid været til stede i min praksis.”

IMG_2691_edit

Anders forklarer, at skitserne for ham spiller en væsentlig rolle som et springbræt videre til dét, der kan forme sig til et endeligt værk. Han anser dem som en opvarmning forud for værkproduktionen, på samme måde som en maratonløber ville træne op til et løb.
Udover sin skitsebog, bærer Anders altid et digitalkamera på sig, klar til at observere pludseligt opståede øjeblikke og iagttagelser af ting, han enten finder interessante eller som han ikke forstår. Der er dog utroligt langt fra skitserne til færdige værk, eftersom Anders foretrækker at arbejde instinktivt og uden at have forberedt, hvordan det endelige værk skal fremstå. Derfor er værket ”The Suitors” ingenlunde en forstørret version af den skitse, han sendte ind til Sculpture by the Sea, men skitsen fungerer derimod som et afsæt til at skabe en flerdimensionel skulptur.

”Jeg forstørrer aldrig skitserne. Jeg ser dem snarere som opvarmning. Når jeg laver store billeder er det ofte uforberedt, derfor er risikoen er større. Men uden nogen former for opvarmning, turde jeg ikke tage det store spring.”

Det skulpturelle formsprog
Den intuitive tilgang til fremstillingen af nye værker begrænser sig ikke kun til skabelsesprocessen, men i høj grad også under idéudviklingen og udvælgelsen af materialer. Anders fortæller, hvordan han ofte finder materialer på gaden eller gør sig fund i rendestenen. Under et besøg i Danmark, hvor stormen havde raset, gik Anders langs stranden og indsamlede drivtømmer. Hans indgangsvinkel til materialerne er først og fremmest en åbenhed overfor de egenskaber, han forsøger at se i dem. Han er meget optaget af at anvende ting, der skaber genkendelse og derefter forvandle dem til noget ganske anderledes. Det er en stor del af hans arbejdsproces at undersøge, hvordan forskellige ting og materialer ’taler’ til hinanden, da det, i hans optik, åbner op for en frihed, han ikke selv var kommet på.

”Kunsten frigør enorme ressourcer. Der findes ingen skjulte meddelelser, men derimod opstår endeløse muligheder. For mig er kunsten en social adfærd.  Hvis jeg kan påvirke andre menneskers adfærd, humør eller bevægelse, så har jeg gjort min pligt.”

IMG_2708_edit

Fra Troja til Tangkrogen
At deltage i Sculpture by the Sea skaber flere nye udfordring for Anders, eftersom han ikke tidligere har udstillet udendørs eller arbejdet skulpturelt i så stort et format. Selv forklarer han, at variationen i hans kunstneriske praksis har gjort ham parat til lige netop dette projekt. Han opsøgte muligheden for at opleve, hvordan dét at udstille en skulptur for de flere end 100.000 besøgende, der gæster Sculpture by the Sea, påvirker værket og muligvis forandrer det.

Både i udformning og i brugen af materialer, såsom træ, bomuld og MDF, har Anders forsøgt at imødekomme omgivelserne i Tangkrogen ved at skabe en organisk form. Skulpturen er opbygget af en lang række stammer i træ, der fastholder seks ringe, ligeledes i træ. Værket skal efterfølgende svøbes i et stort, lyst klæde, lavet af stof, som Anders selv har produceret.

På gulvet i atelieret ligger de meterlange baner af stof fremstillet af bomuld og MDF. Grundet skulpturens størrelse, består det store klæde af ni baner stof, der hver måler 2×2 meter. Stykkerne af MDF, der er fastgjort mellem to lag bomuld, gør det muligt at skrue stoffet fast i både skulpturen og i små pæle i jorden, så stoffet forbliver fikseret under hele udstillingsperioden.

IMG_2711_edit

Inspirationen til skulpturen fandt Anders i det oldgræske epos Odysseen. Titlen ”The Suitors” er ligeledes titlen på bogens sidste kapitel, hvori Odysseus hjemvender fra den trojanske krig og finder både sit hus og sin hustru omringet af bejlere. Anders’ skulptur er et referencepunkt til lige netop dét øjeblik, hvor Odysseus gør sin entré.

Jeg forestiller mig, at Odysseus kommer gennem et hul i hækken på Tangkrogen og ser dette. Kun dette øjeblik. Det er ikke min intention at skabe en fortælling, men blot vise glimtet. Det store stykke stof skal imitere en lys og let sarongkjole. Kroppen af skulpturen er blevet til et hul under et skørt. Bejlerne er de 6 meter lange stammer, viklet ind i stof.

Skitsen udførte Anders på en eftermiddag, uden at have gjort sig tanker om en specifik udstilling. Han forestillede sig blot en form, der kunne forandres, hvis han ønskede det. Invitationen til Sculpture by the Sea modtog han i sommeren 2014, og han har efterfølgende brugt et år på at udvikle formen til en kompleks konstrueret, organisk skulptur.
Den 5. juni står værket færdigt og kan opleves en måned frem, når Sculpture by the Sea åbner og udstillingen bugter sig langs kysten fra Tangkrogen til Ballehage.

……………………………………………………………………………………………………………….

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få information om arrangementer, ansøgningsfrister og meget mere.