Skip to content Skip to footer

Eksempler på Hans Christian Madsens nyeste kollektion (forår/sommer 2009), der skal vises på Man Showet under London Fashion Week.  Foto: Casper Balslev.

Læs mere om Hans Christian Madsen på SVK her.

Besøgende på London Fashion Week i september kan endnu en gang støde på beklædningsdesigner Hans Christian Madsens enkle design. Hele hans nye kollektion er blevet til under et ophold på Statens Værksteder hen over foråret og sommeren, hvor nærheden til de skandinaviske inspirationskilder såvel som mødet med andre brugere i huset har sat designerens egen proces i perspektiv.

Sept. 2008

For åbne døre og med udsigt ud over havnen fra Gammel Dok har Hans Christian Madsen siden midten af foråret arbejdet koncentreret på sin herretøjskollektion med et helt særligt sigte. I februar 2008 var han udvalgt til at deltage på det prestigefyldte Man Show, arrangeret og sponsoreret af det engelske tøjfirma Topshop, under London Fashion Week. En ære, der kun tilfalder de få. Siden blev han udvalgt til Man Showet igen, og nu venter London om kort tid.

Hvor andre beklædningsdesignere søger mod internationale inspirationskilder, har Hans Christian Madsen valgt at orientere sig mod de skandinaviske designtraditioner. Dette kommer helt konkret til udtryk i anvendelsen af strik, og i den nyeste kollektion har han også brugt broderi, inspireret af nordisk folklore. Her har den store udfordring – ifølge designeren selv – været at ramme det udtryk, der på en gang har noget feminint over sig (fordi håndværkstraditionen tilskriver det), samtidig med at det skal være så råt, at det appellerer til den maskuline målgruppe.

Gråtonerne som personlig æstetik
Alt i hans kollektion er neutralt i farverne. Gråtoneskalaen giver et rent, sanseligt og stemningsmættet udtryk, og resultatet bliver beklædning, der har en sjælden lethed over sig. ”Hvid og sort fungerer som highlights i min kollektion, hvor grå er det bærende. Jeg lægger vægt på det rent tekniske, og i mit tøj lever det igennem en neutral farvesætning. Så handler det også helt banalt om en personlig æstetik – altså hvad jeg ser som det skønne,” fortæller han.

Hans Christian Madsen er især optaget af de spændingsfelter, der opstår i tøjet under udarbejdelsen, afsøgningen af materialer og behandlingsmetoder. ”Det handler om at undersøge det spændingsfelt, der ligger i materialet og afprøve forskellige teknikker, hvor det netop er spændende at gribe fat i en traditionel, klassisk teknik og så tviste det i mødet med nye materialer og nye sammensætninger,” fortæller han.

Laver beklædning – ikke kunst
Der er dog grænser for eksperimenterne, for designeren er også pragmatisk i sin indgangsvinkel. Han laver ikke kunst, men beklædning. Tøjet skal fungere på kroppen, for det handler i bund og grund om, at man skal komme til at se godt ud, når man hopper i en grå T-shirt med det særlige ’Hans Madsen-fit.’

”Det er sjovt at være en del af den her branche, men man skal også lade være med at tage den for alvorligt. Jeg prøver ikke at løfte min æstetik op på et andet niveau. Der er folk, der kan gøre det, og det har været en stor inspirationskilde at se både Nikoline Liv Andersens og Laura Barüels arbejde her på værkstederne. Det er en helt anden indgangsvinkel til faget. De forstår virkelig at løfte opgaven og tangere beklædning over en genre og lave kunst,” understreger designeren.

Skitsebøger som meditation
Hans Christian Madsens arbejde er meget procesorienteret, og det har været væsentligt for ham at opholde sig i Danmark i denne periode, hvor den nye kollektion er blevet til. Når han har taget en pause fra atelieret på Gammel Dok har han bl.a. været en hyppig gæst i Kunstindustrimuseets Tekstil- og dragtsamling og i Nationalmuseets etnologiske samling. Siden er det blevet til visuelle fremstillinger i flere skitsebøger, før det endelige resultat efter omhyggeligt håndarbejde er blevet hængt på tøjstativet. Netop skitsebøgerne spiller en vigtig rolle i designerens arbejdsproces.

”Mine skitsebøger fungerer meditativt for mig. Det er en måde at samle tankerne på, og jeg bruger dem som kalender, som præsentationsoplæg og som en form for arkivering i mit arbejde.

Der er så mange ideer, der ikke kan finde rum, og rum finder de så alligevel i skitsebøgerne,” forklarer han.

Og inspirationen kommer vidt forskellige steder fra. I sit tidligere arbejde med pels (Hans Christian Madsen vandt prisen Den Gyldne Pelsnål i 2007) brugte han en serie gamle lysbilleder fra faderens ophold på Thule Airbase tilbage i 1974, der dokumenterede eskimoernes anvendelse af pels i beklædningen. Et eksempel der viser, hvordan designeren dykker grundigt ned i traditioner, når han finder inspiration.

Det var en drøm
Beklædningsdesigneren er vant til at leve livet i en trolley. Han er født og opvokset i Odense, tog første del af sin uddannelse på Kolding Designskole, før turen gik til London og det eftertragtede Royal College of Art. Modebranchen er hård og tilfører mange håbefulde designere en god portion nederlag. Det var designeren fuldt ud opmærksom på, og derfor var det på flere måder en lettelse for ham, da han efter endt afgangseksamen i 2007 fik ansættelse hos Diesel som konceptudvikler af deres særkollektion Black Gold.

5 måneder sad han i Italien, før kontakten til pr-bureauet Goodley PR i London bar frugt med en invitation til Man showet – et pr-bureau der for øvrigt tilbød at repræsentere Hans Christian Madsen gratis efter at have set hans afgangskollektion og læst om ham i en artikel i The Guardian. ”Jeg havde hele tiden gerne ville lave min egen kollektion, men kunne ikke se, hvordan det kunne blive realistisk. Jeg har set så mange starte deres eget, hvor det ikke helt går. Men lige pludselig var det realistisk. Jeg var med et slag på et niveau, hvor det var sjovt, ” fortæller designeren.

Når en vender tommelfingeren opad…
Om betydningen af at arbejde på Statens Værksteder fortæller Hans Christian Madsen: ”Det har været fantastisk at have tid til at transformere den æstetik, der har været i mine tidligere kollektioner, over i et lettere udtryk. Rent fysisk har der været plads til at have to eksperimenter kørende i det ene hjørne, mens jeg har været i gang med noget tredje i den anden ende af rummet. Som kunstner eller som kreativ person kunne man godt gå ind i en garage og arbejde, men at stå her løfter projektet op. Der er en respekt om mig, og det jeg laver, i kraft af at jeg har fået plads på Statens Værksteder. Når en vender tommelfingeren opad, så bliver det lettere,” forklarer han.

Måske er der flere, der i den kommende tid vender tommelfingrene opad for designeren. I hvert fald har Hans Christian Madsen allerede en gang fået tilbudt et toårigt arbejdslegat under det engelske Centre for Fashion Entreprise Pioneer Program. Et tilbud han måtte sætte på stand by, da han på det tidspunkt havde fået arbejdsophold på Statens Værksteder. Han har siden sendt en ny ansøgning af sted og venter besked efter en forhåbentlig veloverstået modeuge i London. Lige nu er hans fokus dog kun et sted – og det er rettet mod et vellykket Man Show.

—-

Om designeren
Hans Christian Madsen er født i 1982 og tog sin bachelor på Institut for Mode & Tekstil på Designskolen Kolding i 2004. Derefter en BA honours i Textile & Surface-design på Buchinghamshire Chilterns University College i England fra 2004-2005 og en master i Fashion Menswear fra Royal College of Art fra 2005-2007.

I 2007 vandt han Kopenhagen Furs ‘Den gyldne pelsnål’. Han har været ansat ved Diesel, været freelancedesigner og deltaget på flere udstillinger såvel som Man showet ved London Fashion Week med ‘Hans Madsen-brandet’ i feb. 2008.

Læs mere om Hans Christian Madsen på SVK her.

Note:
Nikoline Liv Andersen, som Hans Christian Madsen henviser til i artiklen, har pt. udstilling på Kunstindustrimuseet.

Laura Barüel har også netop afsluttet ophold på svkh med henblik på udstilling i Det Danske Kulturinstituts udstillingssted dARTex i Beijing.