Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I atelier plan 5 arbejder Søren Thilo Funder frem mod en soloudstilling på Overgaden – en udstilling, der byder på filmiske værker og installationer.

Billedkunstner, Søren Thilo Funder, har arbejdet på en ny videoinstallation, der trækker tråde tilbage i filmhistorien i en fortælling om en astronaut, der nægter at rejse ud i rummet. Inspireret af karakteren Billy Cutshaw, en astronaut med en foreliggende månemission, der ganske kort optræder i filmen ”Exorcisten” (instrueret af William Friedkin 1973) og senere genopstår i filmen ”The Ninth Configuration” (instrueret af William Peter Blatty 1980), fabulerer Sørens værk over, hvad der mon er hændt Cutshaw i årene imellem disse film?

Sørens filmiske værk følger Billy Cutshaw på sin køretur hjem fra den berømte festscene i Exorcisten, hvor Regan Theresa MacNeil netop har tisset på gulvtæppet efter at have set Captain Billy Cutshaw intenst i øjnene og proklameret ”You’re gonna die up there”. På køreturen møder han sit fremtids-jeg, der advarer ham om at rejse ud i rummet.

Til udstillingen har Søren valgt at opbryde værket, så det vises på tre skærme simultant. Én skærm viser det fiktive forløb i studiet i en tydeliggørelse af filmmediets illusioner og teknik. En anden skærm viser en køretur fra den eksakte villa i Washington hvor den ovenfor beskrevne fest blev afholdt, henover Capitol Hill og ind i det ghettoficerede område Anacostia. Den tredje skærm fungerer som en form for spejling af den første der langsomt aktiveres af et symfoniorkester, som spiller det ny-producerede soundtrack til filmværket simultant i samme filmstudie.

Det narrative spor i denne installation forgrener sig til udstillingens andre værker, hvor Søren bl.a. har dannet en fiktiv gruppe ”Futurist Youth” – en futuristisk ungdomsbevægelse, der bruger Billy Cutshaw som mytologisk figur i sin kamp mod rumforskningen og den eskapistiske drøm om livet i rummet. Søren har iscenesat denne gruppe i en rituel handling, hvor de brænder den første abe, der blev sendt ud i rummet til lyden af en gammel korsang fra ”Lord of the Flies” (1963) fortolket af punkbandet 0%.

Ligeledes arbejder Søren med en del andre værker, der alle på forskellig vis undersøger fællesskabet og forskellige ideer om alternative fællesskaber. Her præsenteres blandt andre værker en bog, en 3D-video om en gummiplante, der næsten blev udryddet af Stalin, samt et køkkengulv sat op på væggen. Køkkengulvet er en reproduktion af de marmorfliser, der findes bag talerstolen i FN, som Søren har fået trykt på køkkengulv-vinyl, med hilsen til Nixons og Khrushchevs Kitchen Debate i 59.

Brainstorm, overblik og sortering
I atelieret på plan 5 arbejdes der frem mod udstillingen. Overalt i rummet hænger papirer og billeder, på gulvet ligger bøger, og i midten står en projektor. Udstillingen bygger på en fiktion, men indeholder rigtig mange referencer, der peger på såvel fortid som nutid og fremtid. Der ligger således en stor del research bag udstillingen, men en form for fri research som Søren betegner det, da det består i research til en fiktiv fortælling.

Det har været essentielt at have mulighed for at flytte brainstormen ud af hovedet og ud i et stort rum. Netop at få det op i en større format, forestille sig afstande og rumforhold, har gjort det muligt for ham at udvikle værkerne – f.eks. var 3D-videoværket om gummiplanten oprindelig en fodnote, men optræder nu som et bærende værk. Søren har ikke mulighed for at opleve værkernes dynamik sammen før de endeligt opsættes i Overgadens underetage. Hans mål er, at værkerne i samspillet vil åbne historien op, og forhåbentligt kommer der et ”knæk” – en ukendt variabel, der skaber et nyt ukendt rum.