Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

White

Velkommen til SVFKs projektdatabase – en direkte udveksling af kunsteriske arbejdsprocesser.
Indtast navn, teknik eller materiale i søgefeltet og gå på opdagelse i mere end 2000 projektbeskrivelser.

I atelieret på plan 3 arbejder væver, Charlotte Schrøder, på en gobelin, hvis motiv er inspireret af Palmyra i Syrien.

I forbindelse med sin 70 års fødselsdag, udstiller Charlotte Schrøder i sommeren 2016 hos Øregaard Museum. Udstillingen præsenterer tidligere værker, samt nye – bl.a. en ny stor gobelin, som hun i øjeblikket væver på SVKs store gobelinvæv.

Charlotte tager udgangspunkt i en skitsetegning fra Palmyra i Syrien. Gennem årene har Charlotte rejst over hele verden og skitseret, hvad hun har oplevet og set – derfor har hun nu en stor skitsesamling, som hun kan dykke ned i for at finde inspiration og motiver til sine gobeliner. Skitsen har Charlotte forstørret, og hun udnytter således skitsens spontane streg. I oversættelsen fra tegning til væv ændres stregen; den får et liv og en anden dimension – stregen abstraherer fra tegningen, men Charlotte søger at bevare fornemmelsen og følelsen fra skitsen.

Gennem årene har Charlotte udviklet sin teknik og metode. Hun anvender en fin entrådet uld som trend, som har ”døde hår”. Ulden sikrer, at de vævede tråde bliver hængende og muliggør, at hun kan væve meget let og løst. Det er karakteristisk for Charlottes arbejde, at hun arbejder med meget lette vævninger, og hun væver bevidst ikke tunge og tætte gobeliner. Som islæt anvender Charlotte en blanding af tynde silketråde og papirgarn i forskellige hvide nuancer, mens hun i mur-motivet benytter forskellige mørke og brunlige tråde for at skabe et spil i det hvide og gøre motivet mere levende.

Hvorfor hvide værker?
Da Charlotte fyldte 60 år, vævede hun et retrospektivt værk. Værket var et trefløjsbillede, der fortalte historier om hendes børn, ægteskab og skilsmisse – hendes liv. Efter at have færdiggjort værket, fik Charlotte en fornemmelse af, at hun havde vævet færdigt – værket efterlod en slags afklaring. Da hun efterfølgende skulle deltage i en fællesudstilling, var hovedet tomt for idéer. Der var ingenting. Til sidst besluttede Charlotte sig for at gribe denne følelse og væve ”ingenting”. Hun skrev ned, hvad hun forbandt med ordet og kom frem til bl.a. hvid, let, stilfærdig, ensom, subtil. Dette var begyndelsen på det ‘hvide projekt’, der efterhånden rummer flere hvide værker. Det hvide er da også udgangspunktet for dette værk, hvor Charlotte dog skaber kontrast med skitsetegningens motiv.

Musikudsmykninger og miniature værker
På udstillingen hos Øregård Museum inddrager Charlotte ligeledes tidligere værker. Blandt andet vil hun vise forskellige musikudsmykninger, som hun har vævet gennem årene.

Desuden vil hun inddrage små minature billeder. Udfordringen var at undersøge, hvor lille et vævet billede kan blive uden at miste sit udtryk, og derfor begyndte Charlotte at væve små historier på en transportabel væv. Her fokuserer hun på at samle historier og oplevelser op fra hele verden samtidig med, at hun bevæger sig over i det fri billedsprog.

På denne måde vil udstillingen vise de områder, Charlotte har arbejdet med gennem årene: det hvide projekt, musikudsmykningerne og miniature værker.