Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Med inspiration fra de færøske klipper og grottevægge har Ragnhild Hjalmarsdóttir Højgaard skabt en serie gobeliner i færøsk fåreuld, der vil fungere som både udsmykning og akustikgardiner i to auditorier i det nye uddannelsescenter Glasir i Tórshavn, tegnet af Bjarke Ingels Group.

Ragnhild har arbejdet med den færøske fåreuld de sidste par år. Til dette projekt fik hun spundet garn i en helt særlig tykkelse. På væveværkstedet har hun genereret et stort kartotek af væveprøver. Hun har arbejdet med skaftevæv for at afsøge kvalitet og jacquardvæv i forhold til at skabe mønstring. Udsmykningsopgaven er et arbejde i stor skala, som omfatter 7 flader, som måler helt op til 15 x 3 meter. Da alt forarbejdet var gjort, samarbejdede hun med en tekstilfabrik som havde det nødvendige tekniske udstyr og know-how til at væve de syv store vægtæpper.

Brugeren, konteksten og mavefornemmelsen
I 2016 sendte Ragnhild Hjalmarsdóttir Højgaard sit skitseforslag ind til udsmykningen af de to auditorier. Dengang var det tanken, at garnet skulle indfarves i blå og gyldne toner. ”Jeg har udviklet mig siden da”, fortæller hun, ”derfor har projektet også ændret sig undervejs”. I og med, at skitseforslaget til at begynde med omfattede farver, benyttede hun også indfarvningsfaciliteterne på tekstilværkstedet. Men efter at have vævet op i stor skala, vurderede hun, at det ville give mere mening at holde gobelinerne i garnets naturlige farver. I stedet for at følge sit skitseforslag slavisk, lod hun processen tale og fulgte sin mavefornemmelse.

Bygningen består af glas, beton, stål og træ. Der er ikke noget, der er bemalet, så materialerne får lov til at fremstå i egen materialitet. Det understøttede idéen om at understrege materialet i udsmykningsopgaven ved at bruge det færøske ulds naturfarver. Den kontekst, samt overvejelser om et roligt udtryk, bæredygtighed og holdbarhed, fik Ragnhild til at følge sin mavefornemmelse og gøre noget andet end det planlagte. Hun udviklede mønstringen på de vævede flader i fire ud af de fem naturfarver: hvid, lysegrå, mørkegrå og lysebrun.

”Brugeren og konteksten har været omdrejningspunkt for hele projektet. Derfor har jeg arbejdet for at give gobelinerne et harmonisk udtryk, som skaber trivsel, tryghed og ro, så eleverne kan samle sig om at lære. Jeg har arbejdet meget kontekstbaseret og tænkt nøje over, hvordan gobelinerne kom til at passe ind i helheden og læringssituationen. At holde projektet i naturfarverne trækker naturen indenfor og skaber helt automatisk en ro i form af den naturlighed, der er i materialiteten. Sådan får materialet også lov til at fremstå på sine egne præmisser”

Inspiration fra den færøske natur
Mønstrene har Ragnhild skabt med inspiration fra naturen, de færøske grotter og klippevægge. Hun har fotograferet klippesider, stenformationer, grottevægge og mos. Billederne har hun manipuleret på computeren og brugt som forlæg til de vævede mønstre.

“Der er nogle naturlige mønstre som kan ses i forskellig skala i naturen – baggrunden er på den måde naturalistisk, men også i en vis grad abstrakt og ren form. Jeg har i mønstringen afsøgt en abstraktion af det naturlige, men også i mit valg af teknikker, grænselandet mellem det fysiske og det digitale.”

Syv ud af otte vægge i de to auditorier består af glas. Gobelinerne kommer derfor til at fungere som en form for vægge, der kan trækkes for og fra. Når de er trukket for, skaber de et rum, som indbyder til koncentration og ro. Grottelignende – som en slags analogi til de grotter, der har været en af Ragnhilds inspirationskilder.

Skrevet af Helene Johanne Christensen