Hop til indholdet.

Projekt

Tunge sejl og lette vinger

2014 / Kunsthåndværk

Jul. 2014

I atelieret på SVK’s plan 3 omdanner tekstilkunstner Grethe Wittrock rå og tunge sejl til flygtige former og lette vinger. Projektet vil indgå sammen med tidligere værker i en soloudstilling på Fuller Craft Museum, Massachusetts, i sommeren 2015.

Jun. 2014

Til forskel fra det tidligere Projekt Sejl, hvor sejldug fra Georg Stage indgik, benytter Wittrock sig i denne omgang af ny og ubrugt sejldug. Det kan være lidt af en udfordring at få fingrene i de brugte sejl, da de er værdifulde for ejermændende, som gerne holder på dem som reserve. Alligevel er det også denne gang lykkes Wittrock at få fingrene i et brugt sejl doneret af en sejler fra sejlklubben Lynetten.

Sejlene er denne gang lettere og knap så rå som George Stage-sejlet, da de har fungeret på sejlsportsskibe og ikke en 3-mastet fuldrigger. Dog er der stadig meget arbejde i rengøring, manøvrering, udskæring og bearbejdelse af de store, tunge brugstekstiler.

Inspirationen ligger i bl.a. fuglens vinge, som sejlet på et skib også er en slags vinge, der forcerer vejrelementer, leger med vinden og svæver over havene. I atelieret ligger derfor skitser, abstraktioner og beregninger af vingers mønstre og aftegninger, så de kan skaleres op på sejlene i rette målestoksforhold.

 Wittrock benytter sig gerne af de allerede eksisterende syninger og sømme, som er at finde på de brugte sejl. De danner linier og former, som hun kan arbejde videre med, og føje ind i fuglemotiverne. Det er en af fordelene ved de brugte sejl sammenlignet med den ubrugte sejldug. En anden er, at de brugte sejl bærer både historie og sjæl i sig. De har fået deres ridser, skræmmer og øvrig slitage. Elementer, som Wittrock ynder at arbejde ind i sine værker.

 Udstillingen på Fuller Craft vil bestå af nye som gamle værker, og da det er afgørende for Wittrock at skabe en rød tråd i udstillingen, som skal samstemme i form og farve, vil hun ud over selve værkproduktionen benytte sig af atelieret på SVK til at danne sig en fornemmelse af rummets proportioner for at komme frem til en idé om den færdige ophængning.

De færdige værker kan opleves på Fuller Craft Museum, Massachusetts, 30. maj-29. august 2015.