Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I atelieret på femte sal arbejder Lisa Rosenmeier på at skabe overblik over projektet ”The Distance Between”, der består af mere end ni års fotografisk materiale af en verden i konstant bevægelse.

Mar. 2015

Lisa Rosenmeiers interesse for det fotografiske arbejde har altid været til stede i hendes kunstneriske praksis. Tidligere beskæftigede hun sig primært med store, visionære installationer, men efter en udstillingspause omlagde hun sin produktion og har siden udelukkende arbejdet med fotografi.

De første billeder til projektet ”The Distance Between” er taget helt tilbage i 2001 under en rejse til New York. Men det var i 2006, mens Lisa befandt sig i Los Angeles, at hun besluttede sig for en retning og projektet for alvor begyndte at tage form.
Det har resulteret i et massivt antal nomadiske, urbane billeder uden sted eller kontekst. Lisas tilgang til sin omverden gennem kameralinsen har været intuitiv frem for dokumentarisk. Hun har bevidst fjernet sig fra fotografimediet som et aftryk af virkeligheden, ved at tage billeder mens hun selv er i bevægelse. Ved at arbejde i bevægelse har Lisa mulighed for at fotografere med en længere eksponeringstid end havde hun stået på ét sted med kameraet på stativ og stor dybdeskarphed. Hun forsøger at efterkomme omverdenen i dens konstante bevægelse ved selv at bevæge sig med den. Det efterlader nogle rent sanselige aftryk af lys, bevægelse og rumlighed, der skaber nogle meget forskelligartede lysaftegningsbilleder.

”Denne proces har været meget anderledes i forhold til, hvordan jeg arbejdede tidligere, hvor jeg havde en kontekst og et koncept. Denne gang har jeg prøvet at gå den modsatte vej. Det skulle være billeder, jeg kunne mærke. De skulle ikke puttes ind i nogen kontekst. Det skulle have lov til at opstå, og så måtte jeg se, hvor det førte mig hen.”

På SVK har Lisa haft mulighed for at fordybe sig i det omfangsrige materiale og overskue den proces, der nu har strakt sig over en årrække. Hun har anvendt det store atelier til at arbejde med billederne i helt andre og meget større formater. Det har givet hende mulighed for at vælge ud, skalere op og organisere billederne i forskellige sammenstillinger, efterhånden som de skilte sig ud blandt bunkerne på gulvet. At se billederne i forskellige formater har skubbet til Lisas forestilling om billedernes sammenhænge. ”Der opstår hele tiden noget nyt, jeg ikke havde regnet med. Det er vildt fascinerende.”

Hendes arbejdsproces har forløbet således, at hun har udvalgt billeder fra computerskærmen og printet dem i A4 størrelse, for derved at kunne vurdere motiverne og sammensætte dem i forskellige mulige forløb på tværs af tid og sted. Dernæst er enkelte udvalgte billeder blevet skaleret op og printet hos et professionelt værksted i varierende størrelser; nogle helt op i 200 cm.
Fotografierne er alle printet efter en helt specifik teknik, hvor de først printes på en metalplade og derefter overdækkes med en akrylplastplade. Teknikken bevirker, at billederne kan holde i helt op til 100 år. ”Det er fotografi på en helt anden måde end det var i gamle dage.”

To af Lisa Rosenmeiers værker skal udstilles i Janus Bygningen til PT 15 – PÅSKEUDSTILLINGEN I TISTRUP d. 28. marts 2015. Udstillingen løber frem til d. 3. maj.