Hop til indholdet.

Projekt

Tekopper og æstetisk erfaring

2016 / Billedkunst

Under sit ophold på keramikværkstedet har billedkunstner, Kasper Hesselbjerg, udviklet prototyper af tekopper samt nye glasurtyper. I sin kunstneriske praksis er han særligt optaget af den betydning tingene i vores hverdag har, og hvordan den betydning skabes.

Aug. 2016

Inspiration fra det antikke Grækenland og den japanske te-ceremoni
Som teoretisk baggrund for projektet ligger en undersøgelse af forskellige typer af viden, inspireret fra den antikke filosofi; på den ene side den akademiske, objektive viden vi har om tingene, og på den anden side den sanselige, subjektive viden. Den sanselige viden undersøges i Kaspers projekt sammen med den æstetiske erfaring, med den japanske te-ceremoni som et praktisk udgangspunkt.

Gennem gentagelse lærer hænderne at huske
Ved de japanske te-ceremonier er teen centrum, men mange andre parametre er ligeledes centrale for ceremonien. Eksempelvis har selve serveringen af teen betydning, hvorfor Kasper valgte at undersøge keramikskålen, som teen serveres i.  Formgivningen af skålene sker på samme tid tilsigtet og intuitivt, han fortæller:

”Jeg tænker, at skålene skal se ud på en bestemt måde, men når jeg har fundet ud af, hvordan de skal være, så kigger jeg ikke på dem, eller forsøger at gøre dem ens. Jeg prøver at få mine hænder til at lave dem, at modellere dem. Det er meget anderledes end at modellere efter en model.”

I glasur-laboratorium
I arbejdet, med at udvikle nye glasurtyper, er Kasper gået meget systematisk til værks. Mange parametre har nemlig betydning for glasurens endelige udtryk. Han har arbejdet med forskellige ler-typer, brændingstemperaturer, udligningstider og ingredienser i glasuren. Glasuren kan bestå af ét enkelt, eller af mange råmaterialer, og han har eksperimenteret med forskellige blandingsforhold af disse.

”Det er viden, som man tænker, at man kan læse sig til, og det kan man vel også godt, men det er ikke det samme som at stå og kigge på det og se, hvordan glasuren krakelerer, hvilken nuance den har, hvor meget giver aflejres…”

Fordi Kasper tidligere har arbejdet med keramik, har han haft en klar idé om, hvilke materialer han ville undersøge i dette projekt, f.eks. har han valgt at bruge en særlig grov ler-type, som minder meget om en bjergstenart. Den har mange farver i sig, hvilket gør arbejdet med glasuren spændende.

Jeg gav dem østers og lod dem vrøvle
Kaspers projekt er et bud på en kropslig, skulpturel oplevelse, der tilbyder os en form for sanselig viden.

Én af de ting, som Kasper har produceret under opholdet, er nogle skaller, som er helt krakelerede på overfladen og ligner perlemor på indersiden. Sætter man to skaller sammen, minder de om en østers. Skallerne skal bruges til værket Jeg gav dem østers og lod dem vrøvle på en kunstmesse i den kommende weekend. Her skal de serveres med en gelé i, bestående af klare pesetos-vingummier, der har ligget i blød i sake (japansk risvin) i fire dage. Skallerne anrettes i flamingokasser fyldt med is.

Interessen i maden, som æstetisk erfaring, hænger sammen med måden, vi forholder os til den på:

”Jeg kan jo godt fortælle dig om, hvad østers betyder, om deres kulturelle status og historiske liv, men hvis du rigtigt vil forstå den glatte, slibrige fornemmelse, er du nødt til selv at smage. ”

 

SVK, Gammel Dok Pakhus, Strandgade 27 B, 1401 København K, +45 32 96 05 10, [email protected]
Sekretariatet har åbent man. – fre. kl. 9-15. Lør. – søn. lukket.
CVR: 11887260