Hop til indholdet.

Projekt

Soloudstilling på Sous Les Etoilles Gallery, New York

2016 / Billedkunst

Billedkunstner, Julie Boserup, arbejder på en serie collager i stort format, der tager udgangspunkt i arkivfotografier af arkitektur i New York i 1940-50’erne. Formålet er at udforske proportionsforskelle i arkitekturen.

Jun. 2016

Udstillingen ligger i forlængelse af en generel udvikling i Julies collager, der omhandler fotografier af byrum og arkitektur, som Julie opløser og dekonstruerer ved at folde, vaske, slibe, sammensætte og tegne på billederne, så der opstår nye komplekse rum og former. Samtidig afsøger og skubber collageprocessen til fotomediets egen materialitet og fysiske begrænsninger – arkitekturfotografiet opleves både som en gengivelse af en imposant bygning af sten og beton, men også blot som et stykke papir, der krøller når det berøres.

Bearbejdning af prints
Julie har fået adgang til et digitalt arkiv på Museum of the City of New York med Norman og Lionel Wurts’ arkitekturfotografier. Hun tager udgangspunkt i fotografier af byen, særligt skyskrabere og lobbyer, som hun printer ud i stort format. Julie bearbejder printene ved at skære dem op og herefter vaske dem med vand. På den måde bliver papiret mere medgørligt og strækbart. Hun folder papiret, mens det stadig er vådt og lægger det herefter i pres. Denne bearbejdning udgør collagernes første lag.

Julie tager altid udgangspunkt i ét fotografi som sin grundkomposition for den endelige collage. Hun opløser og fragmenterer fotografiet ved at påføre nye lag. Lagene udformer hun ud fra egne farvefotografier af New York og fundne billeder. Derefter kolorerer hun prints’ne med farveblyanter.

Dreamscapes
Wurts-brødrenes fotografier af monumentale skyskrabere og marmorbelagte lobbyer tjente i sin tid kommercielle formål inden for byggeindustrien. Fotografierne er udført med fokus på en særlig, filmisk æstetik, der gerne skulle generere et salg. For Julie mimer denne optagethed af byens prægtighed en fascination af den store natur, og hun betragter byen som et naturlandskab, Manhattans skyline bliver eksempelvis en bjergkæde. I det videre arbejde med collagerne påtænker Julie derfor at indsætte fragmenter af naturbilleder. Hun har således fået adgang til en geologs arkiv over forskellige stenoverflader. Med sine collager ønsker hun at skabe en række dreamscapes, hvor man stadig fornemmer grundkompositionen i bygningerne:

”I mine collager arbejder jeg med relationen mellem masterplan og detalje: mellem drøm og planlægning af et sted – og den faktiske bygning. Det kommercielle billede oversælger og idylliserer bygningen, men jeg vil hellere beskrive den som visioner eller drømme end som en egentlig skyskraber,” fortæller Julie.