Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

På SVK arbejder billedkunstner Daniel Svarre på soloudstillingen ”Solo”, som skal vises på Kunsthal Nord i 2014.

Udstillingen omfatter en række stedsspecifikke skulpturer og tekstilcollager, som alle på den ene eller anden måde tager afsæt i Daniels egen krop og samtidig forholder sig til det at føle sig anderledes og uden for fællesskabet.

På Træværkstedet arbejder Daniel på en skulpturserie, der består af tre metallamper i en højde, der svarer til Daniels egen, dvs. knap to meter. Lamperne, der er en nøjagtig reproduktion af tre forskellige, tidstypiske, skandinaviske lamper fra Daniels eget hjem, laves på baggrund af tre såkaldte patroner, som Daniel laver i krydsfiner, i tæt samarbejde med Træværkstedets leder.

Patronen udgør selve lampeskærmens grundform, og det er den metallet senere vil blive viklet rundt om hos en metalsmed.

Forud for selve træskærerarbejdet ligger deltaljerede målinger samt en masse udregninger og tekniske udredninger, der sikrer at patronens form bliver en designmæssig tro kopi af den oprindelige lampe. Patronen sættes sammen af cirkler i 18 mm. krydsfiner, der skæres på en overfræser. Hver cirkel har et hul i midten så de alle til sidst kan limes sammen omkring en metalstang.

Efterfølgende slibes patronen på en drejebænk, så den får en glat og jævn overflade, der sikrer, at der ikke kommer buler og hakker i den færdige skærm. Endelig skal patronen have monteret et gevind nøjagtig i centeraksen, som gør, at den kan sættes fast på metalsmedens maskine.

Lampestativet svejser Daniel sammen i Metalværkstedet på baggrund af dele i rørmetal, enkelte af hvilke han bestiller hjem fra en fabrik i Asien.

Af flere årsager har Daniel insisteret på at lave mest muligt selv, fremfor at købe færdigproducerede lampedele. For det første er de oprindelige fire lamper alle i divergerende størrelser, hvorimod Daniels kopier skal være præcis samme størrelse. De forstørres mellem 40 og 60 %, og en enkel forstørres 165 %, hvilket betyder, at Daniel stiller meget høje størrelsesmæssige krav til de respektive dele.

For det andet ønsker Daniel med de hjemmekonstruerede lamper at give beskueren en ’unheimlich’ fornemmelse. Lamperne skal ligne lamper, men samtidig have noget fremmedartet og truende over sig.

Efter processen med at frembringe lamperne, skal Daniel arbejde i Turboladen, hvor han dels skal færdiggøre en skulpturserie baseret på afstøbninger af sin egen krop, dels eksperimentere med udstillingens samlede udtryk og foretage de sidste justeringer.