Hop til indholdet.

Projekt

Skyggesnit

2017 / Billedkunst

De kulinariske anretninger er blevet til skygger i Peter Nansen Scherfigs serie af skærebrættryk. Med omhyggelig påføring af tryksværten arbejder han med det vanskelige sorte papir, hvor motivernes skygger træder frem fra underlaget. 

Mar. 2017

To glas vin, nogle nyhøstede svampe og en håndfuld bayerske pølser. Tænderne løber hurtigt i vand i mødet med Peter Nansen Scherfigs skyggesnit, hvor culottestege og majskolber indgår i motivkredsen. Gennem en længere periode har Peter tegnet omrids og skygger fra de anretninger, han har gjort på sine træskærebrætter.

Trykkene er en slags kulinariske øjebliksbillede eller eftertryk af en social situation om et måltid. Bag på hvert bræt har Peter noteret anretningens elementer, hvem der var til stede og dato.

”Den her er meget poetisk. Det er tre gulerødder i et glas vand, som Vegas kanin Thjalvin, skal have d. 9/8-2016 ved Veddinge Bakker, Odsherred. De kaster skyggen ned, så gulerøddernes lange totter lægger sig foran glasomridset,” fortæller Peter.

Udfordringen ved at trykke på sort
For at få skyggemotivet til at træde frem trykker Peter på sort papir, så det omgivende tryk indrammer skyggen. Men papiret giver en del udfordringer. For mens hvide baggrunde er et taknemmeligt underlag for trykfarve med unøjagtig farvepåføring eller lav dækkeevne, forholder det sig anderledes med den mørke baggrund.

”Det er vanvittigt svært at trykke på sort papir. Når du trykker på hvidt bliver det gennemsigtige meget smukt. Et tyndt lag farve giver bare en lysere nuance. Men hvis du trykker på sort og trykfarven ikke dækker nok, bliver farven grå eller grumset,” forklarer Peter.

Trykningen kræver derfor en omhyggelig farvepåføring, som Peter arbejder med manuelt. Først havde han tænkt på at bruge SVKs trykpresser, men brætterne er for skæve og skrøbelige, så i stedet benytter han den japanske sketeknik til at påføre trykket. Med sit bambusredskab og siden en almindelig ske masserer han papiret ned i de indsværtede trykplader for at komme ned i snittets detaljer.

Farver i trætoner
Papirets mørke tone gør også, at Peter er nødt til at indarbejde en masse hvid pigment i farveblandingerne, der giver jordtonerne en højere dækevne. Til hvert skærebræt forsøger han at fange træets egen tone, og det kræver en del tilpasning til snittenes mange træsorter – fra bambus og birk til mahogni og fyr.

Materialespredningen gør, at trykpladerne opfører sig meget forskelligt under snitning og trykning. De slidte brætter får en masse flimren på de endelige tryk, mens de nye brætter efterlader en mere mættet flade.

De endelige tryk skal hænges op i en svæveramme sammen med deres skærebræt plus en beskrivelse af måltidets tid, sted og spisende: Rødvin, Nytår hos Christian og Anne Marie på Den Danske Ambassade i Paris. Lars og Peter – Hotel Splendid Etoile 1, Avenue Carnot, Paris. Tirsdag 5. januar kl. 19:30 2016.