Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Arkitekt Anne Romme, vinder af Time to Design – new talent award 2008, har i perioden september til november 2008 arbejdsophold på Statens Værksteder, hvor der arbejdes på vinderprojektet ’Saturated Porosity’.

Resultaterne af opholdet udstilles efterfølgende i Normann Copenhagens butik og showroom på Østerbro, København.

ORNAMENTETS MULIGHEDER
Abstrakte geometriske mønstre har traditionelt været brugt til at skabe højtidelig stemning i kulturer, som ikke tillader figurative afbildninger. Inspireret heraf, og i et forsøg på at skabe en kontrast til vores billedmættede vestlige kultur, afsøger Anne Rommes projekt ornamentering som et middel til at skabe et sanseligt, taktilt rum.

MATERIALETS BEARBEJDNING
Resultatet, en skulpturel skærmvæg, er blevet til ved hjælp af enkel geometri, digitale designteknikker og en konstruktionsmetode baseret på gentagelser. Anne Romme har i sin proces tilstræbt at forme og bearbejde træet, indtil væggen er blevet så porøs, som materialet og konstruktionen tillader. Man kan næsten tale om en slags ornament, som – i stedet for at være dekorativt – opstår som følge af bearbejdningsprocessens indvirkning på materialet. Rummet omkring skærmen bliver dermed både skrøbeligt (som om det er gået i opløsning) og alligevel mættet med sanseindtryk.

Ornamentets graduering, rytmiske gentagelser og lys- og skyggevirkninger animeres, når man bevæger sig i forhold til konstruktionen, og det gør synsoplevelsen næsten taktil.

TRADITION OG TEKNOLOGI
Anne Romme beskriver selv sin arbejdstilgang som en vekselvirkning mellem det digitale og det håndgjorte. Generelt ligger hendes fokus på projekter, hvor avancerede, digitale design- og fabrikationsteknikker overlapper med taktile materialer og traditionelt håndværk:

”Kontrasten mellem computerens absolutte præcision og et givent materiales tolerancer skaber grobund for design, som på den ene side ikke kunne have været skabt uden den avancerede teknologi, vi som designere har til rådighed i dag, men som på den anden side forhåbentlig læner sig op ad den stolte tradition, vi i Danmark har for at respektere et materiales indbyggede kvaliteter”.