Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tekstildesigner Laura Kirk er netop ved at lægge sidste hånd på to vævede værker, en slags rumlige collager, som er en kunstnerisk videreudvikling af hendes afgangsprojekt fra 2016, hvor hun udviklede en konceptuel interiørkollektion til gulv, væg og loft.

I sit afgangsprojekt arbejdede Laura Kirk med en serie af tuftede tæppeelementer, keramiske fliser og jacquardvævede tekstiler. Målet med projektet var at skabe en rumlig komposition og vise, hvordan mødet mellem forskellige materialekarakterer, farver, stofligheder og mønstre kan opleves som sanselige dimensioner i samspil med rum og arkitektur.

Med udgangspunkt i vævede elementer fra afgangsprojektet har hun skabt to vævede panelværker i formatet 65 x 205 cm. Panelerne fremstår som abstrakte kompositioner med mønsterelementer inspirerede af franske interiørillustrationer fra 1920’erne.

Dobbeltsidet udtryk
De vævede paneler skal fungere som vertikale mønsterflader og skal kunne hænge frit i rummet. Som visuelle og taktile elementer, der samtidig fungerer ruminddelende. I udviklingen af tekstilerne har Laura Kirk således fokuseret på, at panelernes farve- og mønsterkomposition fungerer på begge sider:

”Det tekniske omdrejningspunkt er, at jeg arbejder med farver i lag, så jeg kan farveseparere og på den måde skabe farveeffekter. For at kunne skabe dobbeltsidede tekstiler, der har hvert sit udtryk på hver side, handler det om hele tiden at tænke i positiver og negativer i mønsterkompositionen og selve opbygningen af tekstilet. Derfor har jeg også brugt meget tid på at finde farvepaletter, som arbejder med lys/mørke og varme/kulde.”

Inkorporerer lyset
Under opholdet har Laura Kirk arbejdet med afprøvninger af farveblandinger, farvekompositioner og skalaprøver på væven, tilretninger af vævefiler og endeligt selve vævningen af de to paneler. Hvert panel består af tre farvelag (skudlag), og de er vævede med bomuldsgarner og glimmergarner (metalfoliegarner) på den digitale TC1-væv. Glimmergarnerne anvendes til at inddrage lyset i værkerne. Små effekter, der har stor virkning i mødet med lys.

”Jeg har fokuseret på, hvordan jeg kan få det maksimale ud af tre farver i forhold til at skabe tekstiler, der virker på begge sider. Jeg har derfor brugt lang tid på farveudviklingen for at lære, hvad der sker med farverne, når de sammensættes. Det er nemlig forskelligt, hvordan farverne blander sig i væven; nogle bliver ’mudrede ikke-farver’, andre bliver reelle farver. Men selvom jeg har lavet prøver og på den måde har kunnet designe mig til meget, har materialet stadig sin egen gang på væven. Jeg synes kun, det er spændende, at jeg ikke ved præcis, hvordan det kommer til at se ud.”

Geometri og blomster
Det ene panel består af en geometrisk mønsterkomposition i farverne lys lilla, lys mintgrøn og mørkeblå, mens det andet består af en tapet-inspireret komposition med blomster i farverne lyserød, gul og vinrød/bordeaux.

”Alle mine oplæg er håndtegnede med blyant, og det har været en udfordring at få den streg og den gengivelse af blyanten med ind i væven. Men det synes jeg netop, at farveblandingerne er gode til. Den måde, jeg kan arbejde med farveblandingerne i væven gør, at det får den samme vibration som de håndtegnede skitser.”

Skrevet af Cecilie Aaby