Hop til indholdet.

Projekt

RELIEF

2016 / Design

I 2015 skabte keramiker, designer Birgitte Due Madsen og industriel designer Jonas Trampedach de bord- og gulvstående gipslamper MOBY. De er nu tilbage på SVK for at videreudvikle deres arbejde i gips og lys, og har skabt en serie af belyste gipsrelieffer der vises på Atelier September fra 3. november.

Nov. 2016

Hvorfor benytte gips som værkmateriale? Birgitte og Jonas har tidligere arbejdet sammen, og anvendt gipsmodeller som en del af deres udviklingsproces. De har med hver deres baggrund, kunne mødes om gipsen som materiale, og ser dens potentialer. De beskriver bl.a.:

”Sammenligner man en gipsmodel med et endeligt, keramisk værk i f.eks. fajance vil man tit gerne kunne spole tiden tilbage igen. Der er mange trin i processen mod det færdige værk, som kan gå galt. Når man støber i gips, er der ikke noget der skal brændes eller glaseres, det er færdigt med det samme.”

Med gipsen kan man gestalte noget hurtigt, og det er et tilgængeligt materiale. Jonas bemærker også gipsens særlige, flydende kvalitet:

”Jeg synes gipsen har en evne til at ligge mellem det ædle og det ikke-ædle materiale. Gipsen kan i sit udtryk gå i mange retninger.”

Fra gipslamper til belyste vægrelieffer
I projektet RELIEF har Jonas og Birgitte arbejdet videre med den viden og erfaring om gips og lys som de havde fra produktionen af deres MOBY gipslamper. Med reliefferne har de bevæget sig fra det funktionelle design til det mere billedkunstneriske design, som Birgitte beskriver:

”MOBY var en lampe, men reliefferne er belyste værker, de skal ikke konkurrere med en funktionsdygtig lampe.”

Ligesom man i klassiske gipsskulpturer sammensætter flere gipsmoduler til den endelige skulptur, består Birgitte og Jonas’ relieffer af en række sammensatte gipsmoduler, fra tre moduler i de mindste relieffer til 27 moduler i de mest sammensatte. Da de kom til Formeriet havde de en enkelt, mindre model med. Under opholdet har de haft tid til at eksperimentere med sammensætningen af modulerne; fra at sætte mange moduler sammen har de nu syntetiseret kompositionerne ned til nogle mere simple, specifikke udtryk. Birgitte støber modulerne i formeriet, mens Jonas laver rammerne i aluminium ude på metalværkstedet. De nyder den fart som værkstederne og atelieret på SVK er med til at give deres projekt.

Rammer, komposition og lys
En stor del af udfordringen med reliefferne har været at kunne give alle relieffernes elementer samme vigtighed – parallelt, Birgitte forklarer:

”Vores værker består af tre elementer: Der er rammen, så er der kompositionen og så er der lyset. Og alting skal hænge sammen. Du bliver nødt til at have nogle billeder, for at have noget at ramme ind. Omvendt bliver du også nødt til at have en ramme som passer til lyset.”

Belysningen af reliefferne har de udviklet i samarbejde med Esko Design. De har valgt at bruge LED-lys, som fræses ind i et spor i rammen, der indkredser gipsmodulerne. Dermed er lyset med til at bestemme rammens dimensioner. Dog har de undervejs justeret på rammernes tykkelse, så de nu, vha. en 2-milimeters skrue, kan laves en smule mindre – mellem 10 og 6 mm. Det har været en øvelse at finde ud af hvilket lys der fungerer til de forskellige kompositioner; hvordan lyset kan moduleres med gipsmodulerne og deres tykkelse. De har erfaret at modulerne i vertikal stavform leder lyset nedad, ligesom vand ville gøre det. Lyset har de arbejdet på at give den rigtige tone, og planen er at nedtone det nu skarpe lys, så udtrykket bliver poetisk og diffust.

Hen mod slutningen af opholdet har Birgitte og Jonas forsøgt sig med at fræse gipsmodulerne på CNC-fræseren i træværkstedet. De indledende forsøg har dog vist at fræseren er lidt hård ved gipsen, men at den åbner op for nye mønstre samt en mere ensartet og effektiv produktion.

De færdige relieffer udstilles på kunst- og designudstillingen, RELIEF RELIEF, på galleriet Atelier September fra 3. november 2016.