Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Reading Off The Surfaces

Velkommen til SVFKs projektdatabase – en direkte udveksling af kunsteriske arbejdsprocesser.
Indtast navn, teknik eller materiale i søgefeltet og gå på opdagelse i mere end 2000 projektbeskrivelser.

Den britiske billedkunstner Claire Barclay er blevet inviteret af Skulpturi.dk til at lave en stedsspecifik skulpturinstallation i deres galleri. Det er første gang, Claire Barclay udstiller i Danmark, og til denne udstilling producerer hun nye værker i metal-, træ- og tekstilværkstedet på SVK. Træ, metal, tekstil, porcelæn og skind finder vej ind i Claire Barclays arbejde.

Den sanselige oplevelse af materialet og de tanker, deres overflader og former vækker, er centrale. Titlen på udstillingen er inspireret af den måde, man i psykoanalysen nogle gange opnår resultater ved at arbejde med det, som umiddelbart er meningsløst og overset. Claire Barclay er interesseret i funktion og dysfunktion i forskellige objekter og interesserer sig meget for, hvordan tanker og værkproduktion hænger sammen – og hvordan materialer og objekter påvirker modtageren igennem deres overflade, farve og størrelse. Claire Barclays værker indgår ofte i en dialog med udstillingsrummet, og skulpturen skal først endeligt opstå og samles her. Hendes arbejde hos SVK er derfor en produktion af objekter, som først bliver samlet og godkendt til det endelige værk i opstillingsfasen på Skulpturi.

PROCES PÅ TVÆRS AF VÆRKSTEDER
Claire Barclay arbejder med mange forskellige materialer, og hun har hos SVK både arbejdet på metal og tekstilværkstedet. I metalværkstedet svejsede hun firkantede rammer af firkantrør i forskellige størrelser og samlede dem i forskellige konstruktioner. Derefter er de pulverlakeret sorte, de skal med deres meget enkle sorte linjer fungere som en slags ”drawings in space”. På tekstilværkstedet har Claire Barclay trykt sort farve på sorte og rosa baner af bomuld.

For Claire Barclay er det noget helt særligt at have det lange tekstiltrykkebord for dig selv, idet hun her kan trykke mange baner stof ved siden af hinanden, forlade stoffet på bordet og komme igen, og derigennem bruge en meget intuitiv og sanselig tilgang til den kunstneriske proces. Hun beskriver det som en mere fri og improviseret proces, der tillader den tekstiltrykke processen at komme ind i den samlede skulpturelle proces. Hun har blandt andet kunne flytte sine metalskulpturer op i tekstilværkstedet og derigennem kunne arbejde med samspillet mellem metallet og stoffet under hele trykkeprocessen.

Hun har valgt nogle farver, der skaber kontrast, og hun bruger den meget transparente karakter, som det rosa stof har som en kontrast til de mere hårde firkantede metalkonstruktioner. Afslutningsvist bruger hun sit ophold på SVK til at splejse sorte læderremme, som hun sætter sammen i lange baner, der også skal være en del af installationen og sammen med andre rekvisitter, som hun har medbragt fra Skotland.

MATERIALERNES SAMSPIL
Claire Barclays arbejdsform er præget af improvisation og åbenhed, og som hun selv siger: ”I am trying to work more and more without design”. Altså en proces der måske i grove træk er planlagt, men hvor hun også stræber efter en frihed, så materialerne kan få plads til at tale sammen og påvirke hinanden.

Hun er fascineret af det gode håndværk og har i høj grad benyttet sig af SVKs muligheder for at arbejde på tværs af værkstederne, og lade sit fokus pendle mellem metal og tekstil, og det samspil der kan opstå mellem så forskellige materialer.