Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Med Jagtmark har Ane Henriksen fortolket et markbillede af Jens Søndergaard, hvor hun gennem islættene med brugt jagttøj understreger naturens jordtoner – mens indslag af feminint undertøj fremhæver markskødets erotiske undertoner. Billedtæppet er til en udstilling på Heltborg Museum.

Ane står i et sårbart tidspunkt efter væveprocessen. For et par dage siden klippede hun tæppet af væven og har for første gang kunnet se værket foldet ud i sin helhed.

”Væven er en skjult process, fordi det vævede langsomt rulles om bommen og dermed ikke længere kan ses. Jeg har en skitse, men noget opstår alligevel under vævningen. Når tæppet klippes ned, og resultatet viser sig, har nogle af valgene måske mistet, mens andre kan vise sig som uventede gaver. Efter at have arbejdet frit og frejdigt viser virkeligheden sig,” siger hun.

Billedtæppet har ikke samlet sig helt, som hun havde troet. Hun overvejer nu, hvorvidt der skal gribes ind. Vævningen i Jagtmark består af et grid af uldgarn, der brydes af 12 brede rækker, og i dem har Ane lagt islæt af hele tøjstykker. Det er de elementer, hun stadig kan ændre. Metoden afprøvede hun første gang med skjortebilledet Business Sky.

Tweedkvalitet og jagttraditionen
Jagtmark er den fjerde vævning, hvor hun på SVK går i clinch med Jens Søndergaards maleri. Til at understrege markens muld har hun arbejdet med jordfarvede tweed-garner og jagttøj. Det damaskvævede grid har hun sammensat af garn købt hjem fra Skotland for næsten 30 år siden. Uldens farvespil får et tweedlignende ternmønster frem, der underbygger undertonerne fra jagttraditionen.

Markbilledet har i Anes udlægning også fået accentueret sine erotiske kvaliteter.

”Udover at bombe jagttøj ind har jeg også tilføjet noget fra min egen garderobe. Jeg synes, at Søndergaards motiv havde noget kvindeligt og erotisk i sig. Ved at putte lidt silkestropper ind giver jeg antydninger af markens skød,” fortæller Ane.

På en lap papir har hun skitseret skødformen, som hun gennem grønne elementer har formet i billedtæppet. Det er netop det lag, Ane overvejer at forstærke yderligere, når hun har fået vævningen op at hænge.

Eksperimenterende tilgang
Så til trods for Anes mange års erfaring er der ingen nemme løsninger. Vidtspændende afprøvninger er en tilgang, der ofte præger hendes arbejde. Derfor får udstillingen på Heltborg Museum også et bredt – næsten retrospektivt – præg via hendes forskellige teknikker og materialevalg.

På opholdet har hun også vævet Pløjemark, der er sat sammen af en langt klarere farvepalet. På en lys vævning lægger hun en farverig bomuldsjersey indover i korte forløb.