Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Billedkunstner, Ann Lislegaard, arbejder på en spejlskulptur i stor skala til udstillingen Para-site, der vil bestå af 3D-animation, skulptur, lyd og tekst. Med referencer til science fiction undersøger hun, hvordan den omkringliggende verden påvirker vores bevidsthed, køn, sprog, tid og rum. 

 I Turboladen bygger Ann en 1:1 mock up i pap for at få en fornemmelse for, hvordan kroppen relaterer sig til de fysiske proportioner i skulpturen. Den endelige skulptur skal laves af spejle, og hun planlægger at indskrive en tekst på selve spejloverfladen eller på den tilstødende væg så den derved spejles i skulpturen.

Fra computer til virkelighed
Selvom Ann ser sig selv som skulptør har hun i mange år arbejdet med computerbaseret 3D-animationer. Hun ønsker nu at gøre arbejdsprocessen fysisk; at arbejde direkte med materiale og arkitektur for at etablere en kropslig fornemmelse for proportionerne i rummet. En stor del af hendes ophold bruges på at afprøve forskellige størrelser, konstruktionsmuligheder og vinkler. Papmodellen er sammensat af 20 ens moduler, der er formet som retvinklede trapezer på 70 x 70 cm. Skulpturen bliver således 2,8 m i højden – en dimension, Ann er nået frem til ved at teste, hvordan kroppen erfarer objektet.

Trapezformen
Ann udformer sine moduler som trapezer ved at skære en trekant ud af kvadratet, så der dannes skrå vinkler i kassernes flader, når de samles. Hver kasse har den samme form, men placeres på forskellige måder, så både gulv, loft og vægge spejles i skulpturen. Ann inddrager derved hele rummet i sit værk ved at udnytte trapezets vinkler og flader.

Eksperimenter med skulpturelementer
Det er kendetegnende for Anns arbejdsproces, at hun er åben over for ændringer undervejs. Hun eksperimenterer og tester forskellige muligheder, afviser dem igen eller ændrer på den oprindelige idé. Eksempelvis ønsker hun at skabe et element, der kan virke lydabsorberende, idet lydværker skal indgå i udstillingen. Hun har forsøgt at skabe en skærm i pap, men da den ikke kan stå af sig selv, vil hun ikke inddrage den i udstillingen. Desuden havde Ann besluttet at udforme mobiler, men hun har i stedet valgt at arbejde videre på den modulbaserede skulptur.