Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Halfdan Pisket har ikke udstillet i ti år. Men det laver han om på nu. Den danske billedkunstner og tegneserieskaber har været på Statens Værksteder for Kunst for at lave illustrationer til en ny tegneserieudgivelse, hvoraf nogle overføres til grafiske tryk og udstilles på Kulturinstituttet i Bruxelles.

Det hele handler om en ung mand, som ikke får en læreplads på Teknisk Skole, fordi han tidligere har været straffet. Han ender i aktivering og mister sin bedste ven til kræft, mens han gradvist føler sig mere og mere usynlig.

Halfdan Pisket arbejder på en ny tegneserie. En fortælling om en ung mand, som kæmper for at gøre sig selv synlig for verden.

På Statens Værksteder har Pisket udarbejdet både manuskript og illustrationer til projektet, og en række af tegningerne fremstiller han også som linoleumstryk til en kommende udstilling.

Skitserne tegner han i Photoshop. Bagefter taper han dem sammen og sætter karbonpapir på, for så at overfører motivet med snit i linoleumspladen. Han er vokset op med linoleumstryk, og hans håndtegninger ligner da ofte også nogle sådan, men selve teknikken har han ikke arbejdet med så tit:

”Jeg har lavet tryk længe, men ikke så tit i linoleum. Jeg har mest arbejdet i silketryk, som er lidt mere avanceret, men kan godt lide, at linoleum ikke er så fint,” fortæller han.

Jævne overflader
Farverne er udelukkende sorte og hvide, og malingen, han bruger, når han trykker, er en vandbaseret klassisk linoleumsfarve.

Den mekaniske trykpresse, som udfører højtryk, kører lidt langsomt, synes han. Hver dag når han cirka at lave tre tegninger og trykke én plade. I stativet lægger han de våde tryk til tørre.

I alt laver Pisket ti tryk per linoleumssnit, og så udvælger han det tryk, som er mest skarpt og har mindst fejl. Malingen må ikke flyde udenfor, og overfladen skal helst være helt jævn.