Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Møbelsnedker Rasmus Fenhann har hænderne fulde på Træværkstedet. Han arbejder både på udviklingen af et sofabord og eksperimenterer med lampeproduktion på CNC-fræseren.

I marts 2015 skal Rasmus Fenhann udstille hos Galerie Maria Wettergren i Paris. Dertil arbejder han på to projekter. Han udvikler en prototype af bordet ”Magnetic Cubes” og eksperimenterer med CNC-fræsning af geometribaserede væg- og loftlamper, som han tidligere har udført med håndværktøj.

Magnetic Cubes
Magnetic Cubes er navnet på et sofabord, som Rasmus er i gang med at udvikle. Bordet består af meget præcise, ens kuber på 210 x 210 x 210 mm. I hver kube ligger et skjult mønster af magneter, så de kan samles til en særlig formation. En slags indbygget DNA. Det er vigtigt at magneterne er så stærke og præcist placeret, at når kuberne placeres oven på hinanden, finder de selv vej ind i den tænkte formation. Magneterne er placeret således at flere opstillinger er mulige, og bordet kan derfor ændre form.

Hikari – japansk lampetradition
Sideløbende med Magnetic Cubes har Rasmus Fenhann videreudviklet lampedesignet ”Hikari”, som er et lampe-koncept startet i 2005 med en udstilling til Kunstindustrimuseet. Udstillingen bestod af 6 loftlamper og 4 væglamper, og projektet var en bearbejdning af den inspiration, Rasmus fik fra en studierejse til Japan i 2003. Hikari betyder lys på japansk og understreger inspirationen fra japansk lampetradition.

Lamperne er bygget af ligesidede polygoner, hvilket gør dem enkle og poetiske, uden at der gives køb på funktionaliteten. Lyset får lov at sprede sig til alle sider, og det håndlavede papir sikrer et blødt og behageligt lys i rummet.

At udføre en lampe helt i træ kræver utroligt høj præcision og opmærksomhed på detaljen. De første Hikari-lamper udførte Rasmus med japanske høvle og save, og efterfølgende har Rasmus afprøvet mange forskellige teknikker dog uden at komme frem til den optimale måde at udføre lamperne på. Derfor har Rasmus søgt mod SVK og stedets nyeste erhvervelse: CNC-fræseren.

Materialerne
Både lamperne og sofabordet er lavet i tyndt træ-finér. Finéren giver produkterne karakter af forskellig slags. Til bordet anvendes træsorten valnød og til lamperne oregon pine. Krydsfinér er absolut det mest velegnede materiale til Rasmus’ projekter, da det er stærkt, og det kan blive meget tyndt uden at knække. Det er vigtigt, for at lamperne får det helt rigtige, lette udtryk.

Arbejdsgangen
Rasmus har haft en lang forberedelsestid, og produkterne er udviklet over en lang årrække. Alle produkter tegnes på computer i tegneprogrammet Rhino som tredimensionelle former, der bygger på geometriske principper. Disse tegninger overføres til CNC-maskinens software, der laver en fræseplan. Inden udskæringerne foretages, planlægges fræsningsprocessen minutiøst herunder tempo, værktøj og rækkefølgen.

Den primære fordel ved CNC-fræseren er, i forhold til de andre metoder som Rasmus har afprøvet, dens præcision. Præcision er vigtig, når komplekse former, vinkler, linjer og afstande skal passe sammen. Det kræver dog en meget præcis CNC-maskine med et godt vakuumbord for at udfræse så nøjagtige polygoner, som Rasmus har brug for. I forhold til andre teknikker har CNC-fræseren også den fordel, at man kan skalere sine former op og ned, som man vil. Det giver en stor fleksibilitet og mulighed for at udføre ting i flere størrelser udfra de samme tegninger.

Efterarbejdet
Selve CNC fræsningen er kun en lille del af de mange processer, som Hikari-lamperne skal igennem, før de er færdige. Alle delene skal samles med 1/10 mm nøjagtighed, så alle samlinger og kanter står helt skarpe. Derefter skal lamperne finpudses grundigt, og der skal limes papir på alle hullernes indvendige side.

I efterarbejdet ligger bevidst en masse håndarbejde. Sådan kan Rasmus bedst lide at arbejde. På den måde kombinerer han konventionelt maskinearbejde med brug af håndværktøj. Det gode håndværk i produkterne sikres således i efterarbejdet.

Det er nogle meget komplicerede ting, jeg laver. Ikke komplicerede kun for at være komplicerede, men også for at opnå et bestemt udtryk – et udtryk, der vidner om møbelsnedkeri, og hvor der er gjort noget ud af detaljen.

De indledende manøvrer består i pc-baseret beregningsarbejde og maskinel udfræsning, men det er håndarbejdet, der giver produkterne kvalitet. Det er netop denne kombination af moderne teknologi og håndarbejdsmæssig kvalitet, Rasmus søger.