Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

På grafikværkstedet kombinerer Birgitte Thorlacius klassiske grafikteknikker som koldnålsradering, ætsning og akvatinte med nye metoder. Hun arbejder i større skala, end hun plejer, og hendes tilgang til det grafiske arbejde er mere eksperimenterende. Femten plakatholdere i forhallen på Sydhavn st. udgør den fysiske ramme for hendes lige så mange tryk, der hver især måler 80 x 120 cm. Motiverne henter hun i de flygtige landskabsbilleder, der kommer til syne gennem vinduet i et tog i bevægelse.

Fugleflokke, græsstrå, skræppeblade, solsikker, en duevinge. Birgitte henter sine motiver i naturen. ”Jeg er blevet i mit eget billedsprog”, fortæller hun. Hun overvejede at hente motiverne et andet sted, i bybilledet – lyssignaler, husgavle, rækværker – det, man ser, når man kører i tog i byen. Men hun valgte et mere velkendt interiør og har arbejdet stedsspecifikt med de grafiske værker til Sydhavn st. på en anden måde.  Hun har tilført bevægelse og en flygtighed til sine motiver, som giver associationer til det at køre i tog; den måde, hvorpå landskabet utydeliggøres gennem ruden, der måske er fyldt med regndråber eller sne. Hun har arbejdet bevidst med det flygtige udtryk, som giver billederne et præg af længsel, og som hun forbinder med det at rejse: ”Man er på vej væk fra noget og hen mod noget andet”.

Det ønskede udtryk har hun opnået ved at kombinere forskellige grafiske teknikker og ved at arbejde med flere lag på samme tryk. Hjemmefra har hun forberedt forskellige bunde, bl.a. ”en genial papplade”, som hun siger. Hun prægede pappladen, så den, når hun bruger den til højtryk, laver et aftryk, der minder om sne, der hvirvler eller en stjernehimmel. Den plade er hun endt med at bruge til stort set alle trykkene. ”Den bliver en slags grundstamme i serien”, siger hun, et element, der gentages og forskydes og fungerer som en rød tråd. En anden baggrund, hun har benyttet i flere af sine tryk, har hun lavet ved at rulle plastikmaling på en offset-plade med en malerrulle. Plastikmalingen frastødes af metallet og lægger sig derfor i dråber, som hun overfører til papiret ved at bruge en håndrulle i stedet for at køre det gennem pressen, hvor malingen ville blive tværet ud.

Klassiske teknikker kombineret med nye metoder
”Jeg har aldrig før eksperimenteret så meget, som jeg har gjort her”, fortæller Birgitte. Hun har arbejdet med de fleste grafiske teknikker, som værkstedet tillader. Hun har arbejdet med koldnålsradering på offset-plader ud fra blyantstegninger, akvatinte og ætsning på kobberplader, dybtryk og højtryk på papplader, som hun har skåret motiver ud i og behandlet med shellak. Hun er vant til at arbejde mere ’rent’ med de klassiske teknikker, men på trykkene til denne udstilling har hun for eksempel kombineret sin stjernehimmel-papplade med ætsninger og akvatinter på kobberplade.

Valget af papir faldt på Arches, fordi det passede nøjagtigt med plakatholdernes mål. Det har fungeret godt, eftersom papiret er meget holdbart og har kunnet klare flere lag tryksværte og de mange omgange i vand og i pressen.

Som det ofte går, er de tidligste tryk kasseret nu. Et billede af ordet længsel og et, der viser en hånd, der holder en rose, var nogle af de første, Birgitte lavede, men de skal ikke med på udstillingen. Undervejs i arbejdsprocessen fungerede de godt som tematiske og stemningsmæssige fikspunkter, ”men i det billedlige udtryk blev de for bastant tydelige”, fortæller hun.

De femten tryk kan opleves på udstillingen Marmor Vindue Breve Sydhavn st. fra d. 17. februar til d. 17. marts.

Skrevet af Helene Johanne Christensen