Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I sine smykker fremhæver Josefine Smith træk, der antyder liv og bevidsthed i materialet. Inspireret af den japanske myte om tsukomogami planlægger hun kollektionen til en udstillingsturné, hvor hun arbejder med genkendelige objekter udstyret med livagtige træk som øjne og tunger.

Vi genkender ansigter overalt. I skyerne, i abstrakte malerier eller skjult i dagligdagens interiør. Den erfaring undersøger Josefine Smith i sine smykker. Hun arbejder med den japanske myte om tsukomogami – forestillingen om, at hverdagsgenstande efter deres nioghalvfemsindstyvende år bliver besat af en ånd og vækkes til live. Derfor antyder hendes smykker et par øjne, en række løbende ben eller små diskrete tunger.

”Jeg vil fange det her forvandlingsøjeblik, hvor værktøjet eller objektet transformerer sig. Gamle ting som en kost eller et par sutsko bliver besat af en ånd og bliver levende. Jeg vil gerne ende med en kollektion med alle dele af spekteret: De underspillede med snerten af bevidstheden til nogle, der decideret har referencen til liv,” forklarer Josefine.

Kombinationerne informerer hinanden
Smykkerne sammensætter hun af håndslebne træelementer, udskåret læder og tekstiler, som hun kombinerer med industrielle metalpresninger. Med sine akrylskabeloner kan hun presse sølv og kobber ud i præcise forme på den hydrauliske presse.

”Det har en hurtighed, når man presser noget ud, kontra langsommeligheden i, at jeg står timevis og bearbejder træet til en silkeblød overflade.”

I udformningen lader Josefine en intuitiv tilgang styre, hvor hun lægger vægt på, hvordan metaldelene og træobjekterne informerer hinanden. Ved at orientere sig efter knaster og årringe kan hun få det optimale ud af træets egne mønstre. Derfor fokuserer hun på at spejle mønstre i træet, så der opstår en øjeeffekt – eller en falsk symmetri, træet aldrig selv ville konstruere. Ved at skære træet op og nøjagtig slibe det til kan hun konstruere de næsten identiske spejlinger, der går igen i hendes værker.

Smykkerne skal først udstilles på Galleri Goldfinger i København og siden til Todaiji Templet i Japan for til sidst at ramme Seoul National University i Korea – samt i Det Danske Hus i Paris.