Hop til indholdet.

Projekt

Flora Danica set fra neden

2016 / Kunsthåndværk

Kunstnerne, Lise Kjær og Gina Hedegaard Nielsen, arbejder på at binde rødder af snor til en pop-up udstilling, som skal vises i BUNKEREN i Kongens Have. Rødderne viser den til tider ophøjede danske flora, som den ser ud nede i jorden.

Maj. 2016

Med det omfangsrige botanikværk Flora Danica er Danmarks vilde planter blevet ophøjet til skønhed, og bogens håndkolorerede tavler er sidenhen omsat til porcelænsstel. Lise Kjær og Gina Hedegaard Nielsen ønsker med installationen Flora Danica set fra neden at vende tingene lidt på hovedet og fokusere på det, man ikke ser, nemlig roden.

Binding af rødder
Installationen består af korte, tynde rødder, som er bundet med hænderne og optrevlet i fin sisal-snor for at skabe de trådformede dannelser i planternes rodnet. Tykkere rødder bliver fremstillet over en sjæl (et bundt) af tvundet, grovere sisal-snor, som bevikles. Undervejs trækkes snor fra sjælen, så roden tager form som et rodnet. Det er ikke de to kunstneres intention at skabe naturtro rødder, som ligner rødderne fra Flora Danica-tavlerne, men i stedet at skabe en association til rødder fremfor en eksakt gengivelse.

Bunkeren
Set udefra er bunkeren en høj med en tæt plantebevoksning. Lise og Gina planlægger at sætte rødderne op på indersiden af bunkerens loft, så det ser ud, som om de trænger igennem betonen fra planterne udenfor. Da bunkeren er mørk og fugtig, har de eksperimenteret med lyssætningen, så skyggespillet fra rødderne bliver en del af fortællingen. Det endelige valg af lys er en svag og håndholdt lyskilde, der frembringer de mest dramatiske skygger. Udover lyssætningen vil man i bunkeren også kunne høre et soundtrack af mystiske lyde.

”Når beskueren bevæger sig i rummet, vil skyggebilledet forandre sig. Rødderne vokser videre på væggen. Vi vil gerne have, at der både er noget at se, høre og lugte. Da installationen er lavet af tekstile fibre appellerer den også til den taktile sans,” fortæller Lise og Gina.

Lise og Gina har arbejdet på SVK i et stort og lyst atelier. Da installationen skal præsenteres i bunkeren, der er mørkelagt og huleagtig, har det været væsentligt at kunne afprøve forskellige muligheder undervejs. Opholdet på SVK har gjort det muligt at arbejde sammen fra idé til installation, at undersøge og redigere samt besøge det specifikke rum i bunkeren og arbejde hen imod den kommende udstilling.