Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ralph Benrocha tager udgangspunkt i en række historiske hændelser, der spænder mellem det personlige og det globalt politiske. Et fotografi af en sort mand, som Yvettes far mødte på World Youth Festival i Moskva i 1957, traditionelle tekstiler fra Indonesien, Afrika og Surinam, Sydamerika og russisk konstruktivisme propaganda materiale er blandt projektets visuelle forelæg.

På Tekstilværkstedet afprøver Yvette og Patricia forskellige indfarvningsteknikker. Plissérede stykker af stift bleget tekstil placeres oprejst i farvebøtter, så de dele af tekstilet, der har kontakt med farven, suger den op danner stribede mønstre. Tekstilet plisséres så igen på den anden led og samme indfarvningsteknik gentages, så stoffet får et ternet mønster. Teknikken er en form for tie dye teknik, der er brugt verden over, hvor de tidligste eksempler er fra 510-800 f.Kr., Columbia.

Yvette og Patricia fortæller om deres arbejde:” Vi vil gerne bringe tekstilernes historiske og kulturelle referencer tilbage og derved påpege de politiske aspekter af idéer om det abstrakte, der er foregået i vestens modernisme.”

De tekstile værker, Yvette og Patricia arbejder på, er en slags collager af forskellige trykke- og håndarbejdsteknikker. Afrikanske/hollandske voksprint, kombineres med portrætter udført i silketryk. De syes sammen med af tekstiler, hvis mønstre er fremkaldt med cyanotopi teknik. Her på applikeres stykker af tekst. Til sammen skaber de et patchwork af forskellige kulturelle og historiske referencer, som Yvette og Patricias ønsker at aktualisere.