Hop til indholdet.

Projekt

Don’t Stand Too Close to the Edge of the Frame

2017 / Billedkunst

Vinylpapiret giver Mikael Theijll de bedste ophængningsmuligheder for hans store vægelementer. På it-værkstedet afprøver han forskellige prints af sine plakater og billedtapeter, hvor han eksperimenterer med taleboblens udtryksmuligheder.

Mar. 2017

Rammerne ændrer sig ofte undervejs, når man planlægger en udstilling. For Mikael Theijlls forberedelser til udstillingen ENGROS ved Grøntorvet er rumfordelingen endnu ikke faldet på plads, og det kan være lidt at en udfordring, når man arbejder med billedtapeter som Mikael.

Derfor bruger han tiden på it-værkestedet til at afprøve plakater og tapetprints, der måske vil egne sig som dele til udstillingen. Mikael har tidligere arbejdet med store tapeter, hvor han printer baggrunde og billedmotiver på samme billedflade. Motiverne integrerer tekst og billede i de store vægelementer, der indtager rummene med deres stærke grafiske billedsprog.

Vinylpapir giver ophængningsfordele
Tapetmotiverne trykker han på vinylpapir, der med sin plastik giver en ophængningsfordel i sammenligning med traditionelt tapetpapir. Plastikken giver sig nemlig ikke under fugtige forhold, og det betyder, at samlingerne ikke bliver påvirket af papirkanter, der udvider eller trækker sig sammen.

”Når jeg arbejder med store prints, vil jeg gerne have, at samlingerne støder op til hinanden. I stedet for de overlæg man får med almindeligt tapet. Der skal derfor stor nøjagtighed til, når man sætter sådan et motiv op,” forklarer Mikael.

I plakaterne arbejder Mikael med formsproget for talebobler og eksperimenterer med, hvad de forskellige bobbelstreger gør ved udtrykket.

”Der er noget interessant grafik i sådan nogle talebobler. Hvis man laver en firkant, er det jo bare en indramning af noget. Men ligeså snart man sætter spidser på eller laver om på stregen, bliver det en udtale fra nogen,” fortæller han.