Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Porcelænsgrene og porcelænsproteser af ko- og hesteben; Louise Hindsgavl skaber genkendelige former, men alligevel er der noget fremmed og ukendt ved dem – noget unheimlich.

Sep. 2015

Louise arbejder frem imod en fællesudstilling med Julie Nord, Mie Mørkeberg og Nina Saunders på Trapholt under arbejdstitlen ’Det Unheimliche’. Udstillingen søger at etablere et samlet univers, hvor de fire kunstneres værker mikses i én kunstnerisk totaloplevelse under temaet, Det Utrygge.

Faldende grene
På de lange borde i Formeriet ligger afstøbninger af grene i alle størrelser. Forinden sit ophold på SVK har Louise hjulpet venner med at fælde æbletræer i jagten på de helt rigtige grene til projektet. Der er blevet lavet gibsforme af grenene for at skabe et så naturalistisk aftryk som muligt. Alternativt kunne Louise modellere grenenes form, men dette ville give et helt andet udtryk – det ville være en syntese over en gren, og altså ikke et naturtro aftryk. Støbeformene kan maks. være 50 cm. pga. vægten, og Louise sammensætter derfor forskellige sektioner af grene for at skabe de endelige forme på op til 185 cm. Med andre ord kan Louise ”digte” sine grene frem ud af sit store gren-sortiment.

Grenene bliver støbt i porcelænsler med transparent glasur, og det er her, den underliggende utrygge stemning indtræder i værket. Lavet i det hvide porcelæn får grenene et knogleagtigt udseende, og en fornemmelse af død kommer over dem, da der ingen saft og kraft er at syne i grenene. Grenene skal præsenteres nærmest som et stillbillede af faldne grene. Installationen kommer ligeledes til at indeholde en udstoppet råge. Rågen er en fugl, der bor i kolonier med en hård hakkeorden – de svageste sidder yderst, mens de erfarne og stærke ledere holder sig varme i koloniens midte. Installationen illuderer et angreb, et stillbillede af kaos med faldne grene og en død beboer.

Porcelænsproteser og fotografi
Desuden arbejder Louise med en anden værkgruppe bestående af fotografier. Her skal Louise fremstille porcelænsproteser og attrapper, der dels skal indgå som selvstændige objekter i udstillingen, og dels som elementer i fotografierne. Fotografierne er inspireret af modefotografiet, og proteserne indgår i et opstillet og konstruereret set-up skabende et sammenstød mellem det glitrende, skønne i moden og det monstrøse i proteserne. Hos SVK producerer Louise støbeforme af ko-, får- og hesteben, som hun får fra en slagter. Hun kan kun få fat på underbenene, så overbenene må hun modellere i ler. I fotografiet forekommer altså et sammenstød mellem mennesker og dyr, hvor porcelænsproteserne af dyreben erstatter det menneskelige ben.

Porcelæn som medie
Porcelænsafstøbningerne skal først brændes én gang, hvorefter glasuren sprayes på. Louise anvender en klar og transparent glasur.

I porcelænsmediet finder Louise en konstant udfordring, da det er meget vanskeligt at arbejde med, og der kræves en omhyggelig sans for materialet. Louises udgangspunkt for at arbejde med porcelæn er de traditionelle porcelænsfigurer, som vi kender dem fra bedsteforældrenes hylder, som hun ser et stort potentiale i: Hun anvender det ”uskyldige” porcelænsmedie til at fortælle om det groteske og ”grimme”.