Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Destination Damaskus

Velkommen til SVFKs projektdatabase – en direkte udveksling af kunsteriske arbejdsprocesser.
Indtast navn, teknik eller materiale i søgefeltet og gå på opdagelse i mere end 2000 projektbeskrivelser.

ARABISK INSPIRATION

Britt Smelværs projekt er inspireret af rummets arkitektur i billedhuggersalen i den Frie Udstillingsbygning og et ophold i Damaskus. Den islamiske ornamentiks æstetiske og filosofiske traditioner har tilskyndet hende til at arbejde med tikanten – dekagonen – som omdrejningspunkt for både tre- og todimensionelle ornamenter.

DEKAGONEN

Britt har arbejdet i Turboladen og benyttet sig af muligheden for at arbejde i stor skala og konstruere en tredimensionel dekagon. Den er baseret på en ide om at trække et fladt ornament fra hinanden, således at hun bruger den yderste del af ornamentet øverst, den mellemste del nedenunder og den miderste del nederst. Ved at montere disse under hinanden har hun lavet en form, der gør ornamentet tredimensionelt. Installationen monteres frit i rummet og fremstår, som en tikantet omvendt pyramideform. På den måde møder Willumsens ottekantede rum tikanten i form af Britt Smelværs ornament.

Dekagonen er konstrueret af mdf-plader, hun har malt hvide og ophængt i et ottekantet metalstativ. Kunsten har her været at lave en konstruktion, der ikke var for tung visuelt og fysisk. Pladerne er cnc-fræset fra en computerfil og lagt i lag for at skabe volumen.

Træværkstedets Ingvar Rønne har hjulpet med at skabe nogle beslag, som ikke fyldte visuelt, og på metalværkstedet er tre stærke rammer svejset til at holde de mange plader. Undervejs i projektet så Britt Smelvær, at pladerne til dekagonen alligevel ikke skulle dekoreres i forskellige farver, som var den indledende ide. ”Da den hang, så jeg, hvor meget farve den havde i sig som hvid. Lyset farver den,” fortæller hun.

FARVERIGE ORNAMENTER

Rundt om dekagonen har hun skabt en serie mangeartede, todimensionelle ornamenter, der alle varierer i størrelse, farver og detaljering. Til fælles har de, at de også tager afsæt i den islamiske æstetiske tradition og tikanten som mønster. Udgangspunktet er håndmalede, tegnede ornamenter fra Britt Smelværs ophold i Damaskus. Hun har ved hjælp af passer og lineal forsøgt at dekonstruere den arabiske dekagon, og derefter genskabe sin egen version. Ved hjælp af computerbearbejdning er disse tegninger blevet symmetriske, nogle er printet på SVKs storformatsprinter og limet på mdf plader, der er tilskåret med stiksav, andre har fået tilført ekstra dybde i lagene ved at lægge mdf plader og plexiglas over hinanden.

Turboladen har fungeret som substitut for det endelige udstillingsrum, hvor Britt Smelvær har kunnet hænge sin dekagon og væggenes ornamenter op. Praktisk har det betydet, at hun har kunnet se effekten af dekagonen og de væghængte ornamenters samspil. Samtidig har turboladen et loftvindue, så ovenlysets effekt på dekagonen er blevet efterprøvet.