Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

La Vaughn Belles arbejde forholder sig kritisk til den danske kolonimagts indflydelse på de Amerikanske Jomfruøer. Efter sit første ophold i sommeren 2016 er hun nu tilbage på SVK for at færdiggøre værkerne Constructed Manumissions til sin soloudstilling, der gennem elementer af arkitektur, historie og arkæologi vil skabe et nyt narrativ, der udfordrer kolonihistorien.

Arkitektoniske detaljer fra koloniale træudskæringer udgør byggematerialet i La Vaughn Belles træhuse. Med sit andet ophold på SVK færdiggør hun værker til udstillingen Ledgers From a Lost Kingdom, hvor husenes forfinede fretworks-paneler understreger kontrasten til kolonimagthaverenes grusomme udnyttelse af slaver. Værkerne skal bane vejen for et modsprog, fortæller La Vaughn.

“One of the most feared things about the people resisting the regime was when they burned stuff down. And the tools they laboured with were used as a weapon – they didn’t have any guns. My work comes out of that. Trying to take the language of resistance and use it in a visual language.”

La Vaughn tager i sit arbejde direkte afsæt i det manuelle værktøj. Slaverne havde ingen våben og måtte bruge deres arbejdsværktøj og ildspåsættelser i oprøret mod magthaverne. I sit træarbejde udsaver hun ornamentale fretwork-elementer med mønstre, der stammer fra arkitektoniske detaljer ved bygninger fra kolonitiden. Det gør stort indtryk på dem, der kender til de udsmykkede huse, fortæller La Vaughn. De spørger typisk, hvor lang tid hun har brugt på at prikke mønsteret ud, og det tidsmæssige aspekt i værket får dermed en betydning, som kan kobles til den forgangne tid, og de historiske linjer, man kan trække til de konflikter, vi til stadighed oplever omkring race i dag.

Ornamenter i træ
La Vaughn har altid interesseret sig for, hvordan rum er forbundet med frihed. Med sit værk Constructed Manumissions genopbygger hun versioner af de huse, som blev brændt ned i hendes fødeby. Hendes udskårne fretworks udgør byggematerialet bag de lette konstruktioner. Husene har ingen beslag, søm eller skruer ej heller vinduer eller døre. De får en særlig karakter af en magisk gennemsigtighed – man er ikke klar over, hvordan huset holdes oppe. Det er skrøbeligt og ikke særlig praktisk, fortæller La Vaughn.

”It’s basically its own force that keeps it together. Part of the reasons I want to build them that way is the houses they reference. They had to be taken down, when the enslaved Africans moved to other plantations. Mobility was a factor. So in some sense the houses are metaphors for the spaces they created.”

Den lette konstruktion gør dem besværlige at samle, når tagene skal balanceres på plads. Andet ophold på træværkstedet har La Vaughn brugt til at save elementer og samle konstruktionerne.

La Vaughns værker er produceret til hendes soloudstilling på det nyåbnede udstillingssted meter under titlen Ledgers From a Lost Kingdom. Med installationen markerer udstillingen 100-året for salget af de tidligere danske kolonier.