Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Som en del af designgruppen, Danish Design Makers, skal designer Ellinor Ericsson udstille et møbel på Stockholm Furniture Fair 2017. Inspirationen for hendes design har været miljøet på Christianshavn, som hun for kort tid siden er flyttet til.

Ellinor søgte ophold på SVK med et meget åbent projekt, og idéudviklingen er derfor sket under opholdet, med inddragelse af det miljø som omgiver hende; Christianshavn. Hun fortæller:

Går man hjemme fra mig og hen til Statens Værksteder for Kunst, vil man kunne se alle elementerne i skabet. Jeg synes det er sjovt, at det er blevet så konkret.”

Ellinor har dagligt gået mellem sit hjem og SVK og observeret bydelens facader, strukturer, farver og lys – særligt i bådmandsstræde. Hun har studeret bydelen, og talt med lokale fagpersoner, hvilket har tilføjet et sociologisk element til hendes projekt. Hun har bl.a. talt med glarmesteren Jesper, der er tredjegenerations-glarmester på Christianshavn. Jesper gjorde Ellinor opmærksom på, hvordan Christianshavn rummer mennesker fra alle sociale lag, hvilket faktisk illustreres i hendes skab:

På en måde har jeg forsøgt at få alle de mennesker, som bor på Christianshavn, ind i det her skab”, forklarer Ellinor.

Til døren i sit skab har Ellinor anskaffet en gran-krydsfinersplade fra en igangværende facaderenovering på Christianshavns Torv. Pladen er et meget billigt materiale i kontrast til skabets andre materialer, og repræsenterer kontrasten mellem de forskellige sociale samfundslag på Christianshavn.

Skitsering i hånden og med mock-ups
Skitserne for sit design, har Ellinor tegnet i hånden. Efter skitseringen arbejder hun ud fra forskellige skala-modeller, som hun ændrer undervejs. Hun startede med at lave en model i 1:5, fotograferede den, og byggede herefter en justeret model i 1:1. Her begyndte hendes formgivningsproces for alvor. Fra at have en skabsfacade af rene farveflader, har hun tilføjet et lille hjørnebord med vinhylde i skabets ene side. Hun har også tilføjet styrkende konstruktioner til benene i denne fase.

Et atypisk skab
Ellinors skab er både et vitrineskab og et barskab. Mange hjem har køkken og spisestue i ét, og Ellinor forestiller sig, at møblet kan stå på grænsen af disse, og rumme det finere service, bestik og glas. Desuden kan skabet være et mødested, hvor man f.eks. får sig et glas vin sammen på hjørnet. Det er ikke et typisk vitrineskab, for der er glas på siderne af skabet, og lys bagerst i skabet. Gennem åbninger, revner og skuffe strømmer det indirekte lys dæmpet frem, ligesom det lys Ellinor har observeret om aftenen gennem vinduer og porte på vejen hjem.

Christianshavns farver og materialer
Det har været meget vigtigt for Ellinor at få farverne og materialer helt rigtige, idet designet er stedsspecifikt, og hun har derfor brugt meget af sin tid på denne del af processen.
En af farverne i skabet er en nærmest okkergul farve, som går igen på mange bygninger i København, i forskellige nuancer. Sten fra farvehandlen Byens farve har fortalt Ellinor om den særlige facadefarve. Den fremkommer ved at male husene med jernoxid, der faktisk er grønligt, men gennem oxidering med tiden bliver gult. Han har leveret farvepigment til Ellinor, så hun har kunnet blande en farve, som er meget tæt på jernoxidens gule udtryk. Skabets skuffe i douglasfyr beklædes med linoleum i en svagt, lyserød ’powder’-farve, mens bundepladerne beklædes med ’københavnergrøn’ linoleum. Ellinor har talt med konservator og arkitekt Bente Lange, der er forfatter til bogen Københavns Farver. Hun har givet feedback på de farver, som Ellinor har valgt til Christianshavnerskabet.

En ’ekstremt’ udfordrende designproces
Danish Design Makers har udstukket temaet ’extremely’ for deres udstilling på Stockholm Furniture Fair, og opfordret designerne til at udfordre sig selv. I Ellinors tidligere møbeldesigns har det tekstile element været udgangspunktet, hvorfor hun har valgt at udfordre sig selv ved slet ikke at bruge tekstil i Christianshavnerskabet. I stedet har hun brugt mange andre materialer; træ, glas, lys og linoleum. De nye materialer har krævet en del tekniske løsninger, som har udfordret Ellinors proces, hun fortæller:

Måske har jeg været lidt naiv i forhold til at ville så meget med designet, men det er faktisk også dejligt, at man ikke forstår, hvor svært det man giver sig i kast med er. Som designer kan det være svært at kommunikere med håndværkere, fordi de ofte siger, at noget man gerne vil er enten svært eller umuligt. Det tænker vi designere jo ikke på, når vi sidder og får ideer. På den måde kan man komme til at sætte sig selv i en presset situation, men man får også presset sit design nye steder hen.”

I skabets massive trækonstruktioner, har Ellinor udvalgt træ med knaster i, fordi det giver en fin ornamentering og et smukt udtryk. Set i bagklogskabens lys var det et mindre godt valg, fordi knasterne bevirker, at træet får tendens til at slå sig.

Jeg har lært, at man nogle gange må skrue lidt ned for det visuelle i forhold til funktionen.”

Christianshavnerskabets fremtid
Christianshavnerskabets endelige udtryk er nordisk med dets farver og materialer, men langt fra minimalistisk, som nordisk design ellers ofte er. Ellinor ser sin prototype som et unikum med udviklingsmuligheder, og uddyber:

Det ville være fantastisk hvis det kom i produktion, men det skal være en meget modig producent, som tør at sætte det her møbel i produktion – med alle de materialer det indeholder. Men mange af elementerne i møblet har allerede givet mig ideer til nye designs, f.eks. vinhylden. Det kunne også være fantastisk, hvis der var et hotel eller en restaurant her på Christianshavn, som vil bruge Christianshavnerskabet – det hører jo hjemme her.”