Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Fra SVKs grafiske værksted kan Lone Arendal kigge ud over Christianshavn, som blev grundlagt tilbage i 1618. Hun har på det seneste bevæget sig rundt i bydelen, hvor hun har fotograferet en række motiver, som hun i værkstedet omsætter til træsnit og trykker på collager.


I anledning af Christianshavns 400 års jubilæum skal Lone udstille en serie nye grafiske værker i Sofiebadet.

I mange år boede Lone selv på Christianshavn, hvor hun i slutningen af 1970erne var med til at drive eksperimentalgalleriet, Galleri 38/Kanal 2. Med en intuitiv fornemmelse for området og livet på Christianshavn har hun fotograferet hverdagsstemningen og bevidst gået uden om ikoniske, turistede steder. ”Jeg vil gerne have, at motiverne får lokale til at tænke: Gud ja, det er da Christianshavn det der!”

Fotografierne, som hun har forsøgt at iscenesætte mindst muligt, bruger hun som afsæt for sine træsnit. Hun har fire motiver og mangler det sidste for at ende op med fem færdige værker til udstillingen. Måske tager hun det sidste fotografi fra vinduet på SVK.


Tryk på collager
I værkstedet har Lone indrettet forskellige arbejdsstationer; et sted at tegne, et sted at snitte, et bord til tapetsering, trykpressen og der, hvor værkerne hænges op. ”Processen er vigtig, så det at have plads og ro til at gå fra det ene til det andet og kunne eksperimentere løbende, betyder meget.”

Fotografierne har hun printet ud i stort format i sort/hvid og hængt op. Bagpå har hun påsat kalkerpapir og tegner med blyant motivet op. Det er ikke alt i billedet, der kommer med; ”Jeg udvælger forskellige detaljer, som jeg tegner op, og udelader andre. Det er den kunstneriske frihed, man har i den her proces.”

Bagefter overføres tegningen til en 9 mm tyk birkefinérplade. Finerpladen er blød, og derfor god at snitte i, men den kan også nemt krakelere, og så kommer der slip i motivet. De små fejl har Lone ikke noget imod, tværtimod kan hun godt lide, at der kommer uventede brud i fladen.

Når snittet er færdigt, indfarves det. Lone bruger ofte sort maling, men afprøver også farver, der trykkes i lag oven på hinanden. I pressen lægger hun et stykke 350g Hanemølle-papir over træsnittet. Hun trykker først på et blankt papir og eksperimenterer herefter med at tapetsere papiret med forskellige collager af avisudklip. Udklippene tapetserer hun på papiret med Soft Gel Gloss-lim af mærket Golden.

Når collagen skal trykkes, skal pressen justeres efter papirets tykkelse. Værkstedets halvautomatiske presse, har Lone brugt før, og hun kender den derfor ret godt. Da papirets tykkelse varierer fra collage til collage, er det dog ikke altid helt ligetil at indstille pressen præcist, og hun oplever derfor nogle gange, at det hele bliver mast sammen, når det køres igennem; ”Så er det heldige jo, at snittet kan genbruges, men det er selvfølgelig ærgerligt, hvis jeg har fået lavet en rigtig god collage.”

Først, når trykket er færdigt, kan hun vurdere om træsnittet og collagen fungerer sammen. ”Den der bliver for mørk”, siger hun og peger på en collage med et sort tryk. ”Jeg tror måske, at jeg vil have noget mere rød dér. På den herovre, har jeg i collagen fået noget forærende, da det ligner en dør”, siger hun om et andet af de ophængte tryk.  


Frihed til abstraktioner

Lone lægger vægt på, at processen er intuitiv og eksperimenterende. Alt hvad hun producerer, gemmer hun, og nogle gange tager hun trykeksperimenter frem, klipper dele ud af dem og bruger dem i nye værker.

I mange år malede Lone abstrakte figurer inspireret af suprematisterne, men så begyndte hun at lave tryk; først i linoleum og så i træ. ”Jeg følte, at der i træsnittet lå en større frihed”, fortæller hun og fortsætter, ”jeg kunne lave figurative ting og portrætter. Hvis jeg gjorde det i maleriet, blev det for banalt. I træsnit har man linjer, som man går ud fra, og på den måde bliver motivet automatisk mere kantet. Et sådant abstrakt udtryk evnede jeg ikke at få ind i maleriet.”
Samtidig begyndte hun at eksperimentere med trykfladen og lave collager. Her kunne hun bruge sin erfaring som maler i brugen af farver og dybde.

For femten år siden udstillede Lone for første gang sine træsnit i Sofiebadet på Christianshavn. Værkerne hænger der stadig, men tages i forbindelse med den forestående jubilæumsudstilling midlertidigt ned for at gøre plads til de nye Christianshavner-tryk.

Udstillingen, der åbner 17. august, indgår i en kunstrute, udarbejdet af Lokaludvalgets jubilæumsgruppe, som arrangerer månedlige omvisninger i udstillingen.


Skrevet af Laura Reumert