Hop til indholdet.

Projekt

Byens Erindring

2016 / Billedkunst

Søren Loses arbejde i SVKs store fotoværksted skal udstilles på Det Nationale Fotomuseum fra slut april sammen med fotokunstner, Julie Boserup. Udstillingen tager direkte afsæt i Det Kongelige Biblioteks omfattende foto- og billedarkiv, som rummer over 17 mio. billeder.

Mar. 2016

De overordnede temaer er storbyens arkitektur og rum, og i den forbindelse udvælger Lose billeder af konkrete bygningsværker og anonyme konstruktioner fra Det Kongelige Biblioteks arkiv, som han sætter ind i en teoretisk/filosofisk ramme ud fra tre overordnede begreber: Konstruktion, dekonstruktion og destruktion. Her skaber han komplekse billedcollager med storprint samt rumlige objekter.

Det er nyt for Søren udelukkende at skulle forholde sig til arkivmateriale i arbejdsprocessen, og med adgang til så mange billeder, som det her er tilfældet, er han nødt til at begrænse sig og forholde sig til sit overordnede kunstneriske ærinde, som indbefatter fotografi, arkitektur og erindring.

Til udstilling på Det Nationale Fotomuseum tager Søren fotografiet ud af sin kontekst, vender dem bogstaveligt talt på hovedet og sætter dem sammen i flere lag. Søren har sat sig nogle dogmer som en ramme omkring udvælgelsen af billedmateriale i form af gotik og stærkt detaljerede elementer. Han har bl.a. valgt et fotografi af katedralen i Milano, skåret spir og tårne ud af billedet og sat flere billeder oven på hinanden i fire lag for at gøre materialet til sit eget i et selvkonstrueret formsprog. Det handler i høj grad om at finde det uperfekte i det perfekte og om at stille spørgsmål til arkitekturen. Det er de samme arkitekter, der har rejst rundt i Europa og skabt de velkendte former, men hvad er det disse bygninger gør ved folk, hvad er de skabt til?

Desuden er Søren fascineret af perioden slut 1800 – start 1900-tallet, hvor fotografiet virkelig gjorde sit indtog.

“Jeg har længe haft noget ‘fin de siécle’ noget. Sådan hele modernitetens opståen. Det er en interessant periode, for det første fordi fotografiet virkelig florerer på det tidspunkt, og for det andet fordi tiden kulminerer med 1. verdenskrig, hvor man mister troen på fremskridtet. Den tid har jeg gerne villet have fingre i, og der ligger rigtig meget materiale fra den tid i arkivet. Neogotikken kulminerer i midten af 1800-tallet og bliver afløst af modernismen. Bygningsværker fra den tid skal jeg helt sikkert have med i udstillingen.”

> Læs artikel om Søren Loses artist talk

SVK, Gammel Dok Pakhus, Strandgade 27 B, 1401 København K, +45 32 96 05 10, info@svfk.dk
Sekretariatet har åbent man. – fre. kl. 9-15. Lør. – søn. lukket.
CVR: 11887260