Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Arkitekt, Kevin Hviid, arbejder på en kunstnerisk bænk, der er optaget til REFORM Design Biennale 2016. Bænken hedder ’Bob’ og er inspireret af den italienske gruppe af arkitekter og designere, Memphis.

Kevin Hviid arbejder i Metalværkstedet, hvor han udformer bænken ’Bob’ i et grafisk udtryk. Set forfra har den form som en cirkel. Bænken består af fem hovedelementer: ryg, sæde, front og to ben med armlæn. Bænkens stel bygges i firkantet stål, mens alle mellemstykkerne består af runde stålrør.

Arbejdet med stål
Kevin er begyndt sin arbejdsproces med at save og tilpasse firkantede og runde stålrør til de ønskede mål. Derefter har han valset de firkantede stålrør til bænkens buer, der udgør ryggen og fronten. I træværkstedet har han bygget flere skabeloner, hvori han har kunnet placere buerne og alle mellemstykkerne (de runde rør) til svejsninger. Der er blevet brugt CO2-svejsninger, som svejses i faste tidsintervaller på 0,7 sekunder og således giver den samme størrelse på alle svejsninger. Ryg, sæde og front er herefter blevet spændt op i de rigtige grader ved hjælp af vinkelmåler, skruetvinger, svejsetænger og nye træskabeloner, før de svejses. Derefter fastmonteres messingarmlænene. Messing er naturligt bakteriedræbende og dermed ideelt til armlæn. Ved montering skæres der gevind gennem stålpladen og op i den massive firkantede messingstang, idet de to forskellige metaller ikke kan sammenføjes via svejsning. Sidste fase er at sprøjtelakere bænken i fem stærke farver: grøn, blå, rød, hvid og sort.

Design som kommunikation
Bænken er inspireret af arkitekt- og designgruppen Memphis, som er kendetegnet ved en særlig bizar, legende og farverig stil. Den eksperimenterede tilbage i 80’erne med usædvanlige materialekombinationer og lod det skulpturelle og koloristiske spille en ligeså væsentlig rolle som det funktionelle. For Memphis-gruppen behøver form ikke at følge funktion, og design handler om kommunikation. Kevin har således arbejdet med bænkens grafiske udtryk:

”Jeg har eksperimenteret med stivheden og finurligheden i det geometriske og forskellige former for siddestrukturer i møblet. Målet er at kombinere struktur og dekoration, men samtidig bruge et simpelt formsprog”.

Bænken er et symbol på samvær og samtale mellem mennesker. Den er en bænk – en cirkel – et billede på helhed og ’togetherness’. Bænken er lavet til at sidde i, men den er først og fremmest et statement:

”Bænken symboliserer det formfuldendte og værdien af samhørighed. At mødes og være sammen er en smuk ting og noget, som der er meget brug for i disse dage”.