Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Omdrejningspunktet for Rasmus Rosengaards kunstneriske arbejde er det monokrome værk; dets materialitet og dets kontemplative muligheder. For Rasmus er naturen et vigtigt element, og han forsøger via sine værker at skabe en fornemmelse af stilstand i landskabet.

Kender du det, når man sidder og stirrer ind i et bål og får denne her fornemmelse af uendelighed og ro. Sådan lidt meditativt. Det er den fornemmelse, jeg forsøger at genskabe

Rasmus bruger udelukkende grafit til sin kommende soloudstilling i galleri SOD Space of Drawings. Gafitstøvet pudses direkte på lærredet med klude eller med pastosestrøg for at skabe og udforske en rumlig dybde, der kan bryde og omforme den monokrome farveflade.

Jeg vil skabe en form for kapelstemning. Ikke fordi jeg er specielt optaget af døden, men fordi døden er et naturligt element. Til det formål har jeg gennem flere år indsamlet dyrekranier, som jeg benytter i et af mine værker til denne udstilling.”

I kraft af tegningernes enorme formater kommer grafittens bearbejdning til at danne skyagtige formationer, der kan virke som udstrakte landskaber eller slørede, udefinerbare livsformer, når man står foran dem. De tager afsæt i den indre ro eller sindsstemning og virker meditative i deres særlige form for billedlig stilhed.