Skip to content Skip to footer
Næste ansøgningsfrist: 6. maj 2024 kl. 24:00

GamFratesis borde ‘Meduse’ fotograferet på Gammel Dok – en serie coffee tables inspireret af den ikoniske form på en vandmand. Det bløde udtryk står i skarp kontrast til det stål, bordene er udført i. Bordene er produceret af Casamania.

“Det var faktisk ikke rigtig en beslutning – det kom ret naturligt.” Sådan siger danske Stine Gam om designsamarbejdet med italienske Enrico Fratesi, som har ført til møbelproduktioner som Masculo, Meduse, Rewrite, Antropomorfo mv. – og senest til tildelingen af Planken Ud Prisen på Kunstindustrimuseet.

Både privat og professionelt har de to dannet par siden de mødte hinanden i Italien, hvor de begge studerede arkitektur. Studierne fortsatte efterfølgende på Arkitektskolen i Aarhus, hvor Stine Gam i 2006 blev færdig med en master i møbeldesign, mens Enrico Fratesi har en master i arkitektur fra Ferrara. Hvor mange designsamarbejder er baseret på, at man supplerer hinanden med forskellige kompetencer, og dermed også typisk varetager forskellige ansvarsområder i samarbejdet, så er GamFratesis koncept baseret på en fælles tilgang til praktisk taget alle elementer i designprocessen.

”Vi skiller faktisk ikke rigtig vores kompetencer ad, vi er næsten fælles om alting: fra den tekniske del til det konceptuelle over til hvordan der skal kommunikeres til producenter og firmaer. Vi har fundet ud af, at vi er bedre, hvis vi er sammen om det,” forklarer Enrico Fratesi, og Stine Gam supplerer: ”Der er et konstant ping-pong spil imellem os omkring både den kreative del og den tekniske del i vores arbejde.”

Dyb respekt for forskelligheder

Med nationale baggrunde i henholdsvis Danmark og Italien er de begge stærkt influeret af de designtraditioner, deres respektive baggrunde har indgydt dem. Når de arbejder på deres produkter, er det ikke tanker, som de bevidst går med i bagagen, men som Enrico Fratesi forklarer, så kan der tit læses traditioner ud af det færdige produkt – også selvom det ikke var intenderet på forhånd.

”Både Danmark og Italien har meget stærke designkulturer og traditioner, der er bundet op på disse, så selvfølgelig havde vi forskellige ting med i bagagen. Men nu har vi researchet og studeret så meget i begge kulturer, at vi har opbygget en stor viden og dyb respekt for forskellighederne. Derfor tror jeg også, at det tvist i vores møbler kommer helt af sig selv,” forklarer Stine Gam.

Fra Italien til Danmark – og tilbage igen

Ikke kun GamFratesis møbler bevæger sig imellem det danske og det italienske formsprog, også de to designere flytter sig rent fysisk med jævne mellemrum fra Sydeuropa til Skandinavien – og det er også med til at forstærke indtrykket af kultur og design for dem, fortæller de.

”Ofte sker det faktisk, at det danske islæt vokser frem i et møbel, vi arbejder på i Italien, og omvendt når vi er i Danmark. Det er ret fantastisk. Måske er det sådan, at hvis du ikke er omgivet af det, så reflekterer du på en eller anden måde den manglende del i det, du helt konkret står og arbejder på,” siger Enrico Fratesi, og Stine Gam fortæller, at meget af det møbelsnedkerarbejder, som har rødder i de danske traditioner, har de stået og arbejdet med i Italien.

Tradition kontra overraskelse

Deres designfilosofi er i høj grad bygget over et solidt skelet af traditioner og kvalitet – og så er selve værkstedsarbejdet af stor betydning for dem. ”Det er aldrig bare en tegning. Jeg mener, computeren er et værktøj for os, men det vigtigste er det rent fysiske i form af materialet, det at stå og arbejde på prototypen, hvor selv noget, som er meget råt, kan være smukt – og hvor man hele tiden udvikler og ændrer,” understreger Enrico Fratesi.

gamfratesi-1.img

GamFratesis møbler balancerer imellem det traditionelle og det overraskende, og ofte er det blot en lille detalje i helheden, som bryder udtrykket. ”Det er virkelig en balance, som vi bruger tid på at studere indgående under processen. Vi er af den overbevisning, at det mest overraskende ofte er, når det balancerer lige midt imellem. Hvis alting er nyt, og der ikke er noget, du kan genkalde dig, så er der ingen referencer, og måske overrasker det netop ikke så meget, som det gør, hvis du tror, at det er noget, du kender og så alligevel ikke. Vi leger en del med den balance imellem harmoni og disharmoni,” forklarer Stine Gam.

Født på ny

Hen over sommeren havde de to designere arbejdsophold på Statens Værksteder, hvor de forberedte deres pris-udstilling på Kunstindustrimuseet – en udstilling, de har set som en stor udfordring. Ikke mindst fordi de på netop dette museum er omgivet af al den tradition og kvalitet, som de arbejder med at inkorporere i deres egne møbelproduktioner.

I Gammel Dok Pakhus fik de samlet alle deres møbler omkring sig – bl.a. fordi de skulle fotograferes – og de brugte pladsen til at skabe sig et indtryk af, hvad der skulle vises på udstillingen ”Det var faktisk lidt specielt, for det var første gang, vi havde alle møblerne omkring os. Det var ret utroligt i forhold til vores proces, og de nye billeder er en helt ny måde at præsentere vores arbejde på, som vi ikke har haft en chance for at gøre før. Vores produkter blev født på ny igennem dette,” fortæller Stine Gam.

Hvert møbel har en særlig betydning

På udstillingen indgik stolen Masculo, udarbejdet i tre forskellige størrelser, Meduse, som er en serie coffee tables, skrivebordet Rewrite og lampen Not bamboo, hvor de to sidstnævnte blev lavet specielt til udstillingsrummet. Ingen af møblerne blev blot stillet op til fremvisning – i stedet valgte designduoen at operere med forskellige installationer, som kunne iscenesætte produkterne.  ”I stedet for ‘bare’ at vise vores produkter, ønskede vi at gore lidt mere. Vi ønskede at udstillingen skulle udgøre en del af vores proces. Resultatet blev nogen steder nærmest surrealistisk legende. F.eks. med den store installation i Kunstindustrimuseets have med de små borde,” siger Enrico Fratesi

På den lange bane er det altafgørende for dem at opretholde den gode balance mellem udvikling og kreativitet i deres designproces. ”Lige nu går det meget stærkt for os, men vi vil meget gerne holde det på et niveau, hvor vi stadig kan have 100 % opmærksomhed på alle vores produkter. Det er vigtigt for os – vigtigere end at producere en stor mængde ting. Hvert møbel, der forlader vores hænder, har en særlig betydning,” forklarer Stine Gam, og Enrico Fratesi fortsætter: ” Vi er nødt til at være fokuserede – det er et spørgsmål om at gøre tingene rigtigt hver gang.”

 

GamFratesi vender tilbage til træværkstedet på Statens Værksteder fra starten af januar 2010 for at arbejde på nye prototyper og forberede udstilling på Trapholt i Kolding til foråret.

—-

Links

> GamFratesi

> Gam Fratesi modtager Planken Ud Prisen

> Kunstindustrimuseet

gamfratesi-2.img