Skip to content Skip to footer

Udstillingen The Perfect Stage af J&K kan ses i Århus Kunstbygning fra 26. juni – 15. august 2010. På billedet ses J&K under arbejdet på Statens Værksteder.

Læs mere om kunstnerduoen Janne Schäfer & Kristine Agergaard her

Udstillingen The Perfect Stage af J&K er blevet til under et arbejdsophold på Statens Værksteder. Her har J&K i april, maj og juni måned produceret en totalinstallation, som frem til den 15. august kan ses i Århus Kunstbygning.

Juli, 2010

Janne Schäfer (DE) og Kristine Agergaard (DK) har arbejdet sammen i ti år. De mødte hinanden, mens de begge tog en bachelor på Chelsea College of Art and Design i London, og selvom de sidenhen har studeret og arbejdet i henholdsvis Berlin og København, så er samarbejdet over årene resulteret i en lang række forskellige udstillinger og performances.

fotosession2

Fra atelieret på SVK.

The Perfect Stage er en del af en større trilogi om Babylon-myten. Kristine Agergaard viser rundt i værkstedet og forklarer:

”Værkerne i Babylon-trilogien er alle interventioner i en offentlig eller semi-offentlig kontekst. Det første værk var Babylon Shuttle Bus, en skulptur i form af minibus, der intervenerer i gadens rum. Det andet var The Babylon Case – A time capsule for our civilization, et museumskabinet sendt fra fremtiden, der intervenerer i et kulturhistorisk museum. Det tredje værk bliver en biograftrailer, som forhåbentlig skal vises som en del af en biografs trailerprogram, så den intervenerer i biografens semi-offentlige rum. Installationen, The Perfect Stage, bliver en del af traileren. Det er én af to hovedscenografier: Den ene del er den rationelle tilgang til Babylon, og skal bl.a. filmes i et af Københavns Universitets store auditorier, hvorimod The Perfect Stage bliver scene for en mere udsyret og okkult del af traileren. Projektet handler om en stræben efter den mulige eller umulige perfektion. En stræben efter himlen, som har en indbygget fejlslagenhed. Der er mange ting, som Babylon-fortællingen står for, men ideen om at nå den perfekte tilstand er vores tilgang til temaet her.”

fotosession3

Fra atelieret på SVK.

Atelieret på SVK er af en størrelse, som giver plads til at have alle materialerne fremme, og det baner vej for nye tænkemåder og en mere spontan arbejdsform:

”Vi er i gang med noget nyt. Vi er i gang med en udvikling, som er meget mere materialebaseret. Vi har lavet rigtig meget på computer, og nu ville vi tilbage til selv at stå med hænderne i tingene, og det gør vi meget mere nu. Vi har tidligere lavet meget stramme koncepter, som vi så udarbejdede værket efter. Nu er vi begyndt at arbejde mere intuitivt og løst. Vi har lige stået og lavet et sekskantet silkemaleri, som er 180 cm i diameter, og hvor vi totalt har opgivet kontrol i forhold til, hvordan farverne opfører sig. Det har vi aldrig prøvet før, og der har det været helt genialt, at vi har haft mulighed for den der spontanitet hele vejen igennem her på værkstederne.”

04_J&K_ThePerfectStage

Fra Århus Kunstbygning.

IMG_7551

Fra Århus Kunstbygning.

Det færdige resultat omdanner Århus Kunstbygning til en kæmpestor tredimensionel collage, som besøgende kan træde ind i – og op på. Der er alt fra et patchwork der måler 9 x 9 m., til træskulpturer og sceneelementer med metalben. Der er også værker på papir, fundne objekter og ready-mades, alt fra yogamåtter og tæpper til en brændenældehave. Det betyder en anderledes form for materialebevidsthed end i mange af J&Ks øvrige projekter, og som glæder Janne og Kristine, der oprindeligt arbejdede med henholdsvis skulptur og maleri. Kristine Agergaard siger:

”Det der med at have en fortrydelsesret på computeren, hele den måde at tænke på, kan være meget mindre nærværende. På den anden måde her, dér fanger bordet, hvilket giver en mere direkte relation til materialet. Du kan selvfølgelig godt skifte et stykke stof ud, men du har alligevel alle de her teksturer, så æstetisk set er det en stor forskel. Det, vi laver til installationen nu [juni, red.], er skulpturer, som vi har haft en overordnet idé om, men som ikke var planlagt på forhånd. Der er også masser af ting vi aldrig troede, vi skulle lave, da vi skrev ansøgningen. At have den der space i rummet, giver mulighed for at tingene kan vokse frem og relatere sig til hinanden på deres egne præmisser…”