Skip to content Skip to footer

“TRANSIT… on the road again” kan ses på Den Frie Udstillingsbygning indtil 27. marts.

 Læs mere om kunstner Britt Smelvær på SVK her

Fra starten af december og til februar har Britt Smelvær arbejdet i Turboladen og på metal- og træværkstedet. Hendes projekt er inspireret af rummets arkitektur i billedhuggersalen i den Frie Udstillingsbygning, hvor hun skal udstille i februar og marts, og bygger på den inspiration og viden, som hun opnåede under sit ophold i Damaskus i 2009. Den islamiske ornamentiks æstetiske og filosofiske traditioner har tilskyndet hende til at arbejde med tikanten – dekagonen – som omdrejningspunkt for både tre- og todimensionelle ornamenter.

Februar 2011

L1010025_381Britt i Turboladen, som hun har delt med Vibeke Glarbo, som også er med på udstillingen.

I den islamiske tradition udspringer tikanten som symbol af en filosofisk verdensanskuelse, der blandt andet omhandler forholdet mellem det materielle og det åndelige. Livet består af fem modningsfaser, og når dette system visualiseres, står tikantsmønsteret tydeligt frem. Den harmoniske form udgør en grundlæggende ikonografi, som illustrerer forbindelsen mellem den jordiske og kosmiske helhed i islamsk filosofi.

L1010062_381

Britt Smelvær har benyttet sig af, at turboladen giver mulighed for at arbejde i stor skala, og hun har konstrueret en tredimensionel dekagon. Den er baseret på en ide om at trække et fladt ornament fra hinanden, således at hun bruger den yderste del af ornamentet øverst, den mellemste del nedenunder og den miderste del nederst. Ved at montere delene under hinanden, har hun lavet en form, der spænder rummet ud og gør ornamentet tredimensionelt. Installationen monteres frit i rummet og fremstår som en tikantet omvendt pyramideform. På den måde møder Willumsens ottekantede rum tikanten. I billedhuggersalen i Den Frie Udstillingsbygning er selv ovenlysvinduet ottekantet, og her placerer Britt Smelvær sin dekagon, der former og leder lyset fra ottekanten ned gennem det tikantede ornament.

Dekagonen er konstrueret af hvidmalede mdf-plader, der hænger i et metalstativ. Kunsten har her været at lave en konstruktion, der ikke var for tung, hverken visuelt og fysisk. Træværkstedets leder Ingvar Rønne har hjulpet med at skabe beslag, som ikke synes, og på metalværkstedet har Frank Jensen svejset tre stærke rammer til at holde de mange plader. Projekterne på SVK ændrer sig ofte undervejs i processen, og Britt Smelvær måtte også gentænke sin oprindelige plan, da hun stod med det håndgribelige materiale foran sig. Ideen var, at pladerne til dekagonen skulle dekoreres i forskellige farver, men da de var blevet grundet hvide, var det tydeligt for hende, at de skulle forblive hvide.

”Da den hang, så jeg, hvor meget farve den havde i sig som hvid. Lyset farver den,” fortæller hun. Dekagonens skygger afhænger af vejret og danner mønstre på gulvet i udstillingsrummet.

Udover denne tredimensionelle installation, har hun også fremstillet en serie todimensionelle, farvestrålende ornamenter, der alle varierer i størrelse, farver og detaljegrad. De skal hænge på rummets hvide vægge og omkranse dekagonen. Til fælles har de, at de også tager afsæt i den islamiske tradition og tikanten som mønster. Udgangspunktet er håndmalede, tegnede ornamenter fra Britt Smelværs ophold i Damaskus. Hun har ved hjælp af passer og lineal forsøgt at dekonstruere den arabiske dekagon og derefter skabe sin egen version. Ved hjælp af computerbearbejdning er disse tegninger blevet symmetriske, nogle er printet på SVKs storformatsprinter og limet på mdf-plader, andre har fået tilført ekstra dybde i lagene ved at lægge mdf-plader og plexiglas over hinanden.

Turboladen har fungeret som substitut for det endelige udstillingsrum, hvor Britt Smelvær har kunnet hænge sin dekagon og væggenes ornamenter op. Rent praktisk har det betydet, at hun har kunnet se effekten af dekagonen og de væghængte ornamenters samspil inden monteringen på udstillingen. Ligesom i rummet på Den Frie Udstillingsbygning har Turboladen et loftvindue, så ovenlysets effekt på dekagonen er blevet efterprøvet. Men først i udstillingsrummet kommer værket helt til sin ret.

L1000908_381

Om Britt Smelvær og udstillingen ”TRANSIT … on the road again”

Britt Smelvær er norskfødt, danskbosat billedkunstner fra 1945. Hendes kunstneriske arbejde spænder vidt fra vævning, installationer og til land art. I de seneste år har hun fordybt sig i ornamentik. Kunstnergruppen TRANSITs udstilling på Den Frie Udstillingsbygning åbner den 18. februar og varer ved til den 27. marts 2011.

Se billeder fra monteringen på Facebook