Skip to content Skip to footer

Snart er arbejdet med det imponerende Asger Jorn-værk helt færdigt – kun de sidste retoucheringer mangler. Foran maleriet ses to af de ansvarlige konservatorer, Wieslaw Mitka og Alicja Kruk.

Læs mere om konserveringsprojektet, Wieslaw Mitka og Alicja Kruk her.

Det er en prominent herre, der har fundet vej ud i lyset på Gl. Dok. I konserveringsværkstedet har der de sidste mange måneder fundet en omfattende og meget krævende proces sted for at få et hidtil ukendt Asger Jorn-billede bevaret for eftertiden.

Sep. 2007

Oprindelig var det smukke streger på en væg, karakteristiske for Jorn, men hurtigt udført – for maleriet blev lavet på en enkelt lys maj-nat tilbage i 1964 i et hus i Dragør. Huset var ejet af Jorns gode ven, arkitekt Robert Dahlmann-Olsen. Nu står maleriet i sit fulde vælde, pillet ned fra væggen og overført til en ny konstruktion – og med muligheden for senere at vise maleriet frem for offentligheden

Konserveringsprocessen har dog ikke været helt enkel. Det 2 x 2,4 meter store maleris oprindelige tilstand som vægmaleri betyder, at der forud for det endelige resultat har ligget et stort arbejde med at få maleriet sikret, skåret ned og transporteret væk fra huset og ud til konserveringsværkstedet. Siden er maleriet blevet overført til en ny bærende konstruktion, og skaderne er blevet retoucheret. Fire konservatorer har været beskæftiget med arbejdet, og i den nuværende form er det svært at forestille sig, at maleriet i over 40 år har levet en hengemt tilværelse i et vindfang.

En del af værkstedernes mission
Det er en vigtig restaureringsproces, der nu sikrer, at maleriet vil kunne blive bevaret til glæde for generationer fremover. Opgaven har fundet sin plads på Statens Værksteder, fordi der her findes de rette faciliteter til at kunne imødegå en så kompliceret restaureringsopgave. Størrelsen på maleriet har i sig selv betydet, at der var behov for særlige omgivelser. Desuden er det en del af værkstedernes mission at sikre bevaring af vigtige nationale kunst- og kulturgenstande.

Det er den polske konservator Wieslav Mitka, der har ført an i arbejdet med vægmaleriet. Selv betegner han det som lidt af en hjerteoperation, men han er heldigvis godt bekendt med at arbejde med Asger Jorn. Tilbage i 80’erne udførte han en lignende operation i et sommerhus på Læsø, hvor Jorn også havde lavet et – endnu større – vægmaleri.

Nu er det store arbejde med Dragør-maleriet ved at lakke mod enden, og til næste år skal det under hammeren på en stor auktion hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner i anledning af 60-året for Cobra-kunstnerne. Forhåbentlig vil der efterfølgende vise sig en mulighed for at nyde det sensationelle maleri i udstillingssammenhæng på et af de store museer herhjemme.