Skip to content Skip to footer

Billedkunstner Lone Haugaaard Madsen under arbejdet i Formeriet på Statens Værksteder.

Læs mere om Lone Haugaard Madsen på SVK

Nysgerrighed og begejstring for materialer og håndværk er nogle af de elementer, som driver Lone Haugaard Madsens kunstneriske arbejde. Her giver hun et lille indblik i nogle af de afkroge i sin skulpturelle arbejdsproces.

Nov. 2011

Når Lone Haugaard gipser sine arbejdsbukser ind eller river et gulvtæppe ned af væggen og ved hjælp af store sting omformer det til en skulptur, fastholder hun processen og selve værkets kontekst i det forhåndenværende materiale. I sin måde at gå til værkerne på har hun bevæget sig fra en arbejdsmetode, der i høj grad var funderet i en teoretisk tilgang, til nu at lade materialer, nysgerrighed og tilfældigheder lede vejen – selv om der stadig er en overordnet analytisk plan for, hvad resultatet skal munde ud i.

“Der er mange indgange til det, jeg laver. Nogle af dem er spørgsmålene om de ting, jeg har fundet: hvor jeg har fundet dem, hvorfor jeg bruger dem, og hvordan jeg bruger dem. F.eks. har jeg nogle bronzestumper, som er rester fra støbekanaler til det hus, der står over Jellingestenene lige nu. Der er en anekdote gemt i det, som er interessant at tænke på – en historie viklet ind i det, jeg laver, selv om den selvfølgelig ikke er det bærende i mit arbejde,” forklarer hun.

Håndværk som berigelse
Et håndværk som netop bronzestøbning er noget, Lone Haugaard er meget optaget af for tiden, og hun mener selv at kunne se, at det afspejler sig i mange af de ting, hun skaber – også selv om de ikke direkte inddrager bronzeelementer.

“Det kan også bare være nogle bidder af en proces, en støbeform eller måden at arbejde på. Jeg går meget gerne ind og låner teknikker hos andre. Det beriger mig med nogle ting, som jeg ellers ikke ville kunne tænke mig til. Jeg kan f.eks. gå hen til glaspusteren i Nyhavn og spørge ham, om han vil være med til at lave noget, som jeg kan bruge i en installation. Det er jo ikke et håndværk, jeg kender til fulde, men jeg kan anvende hans ekspertise og gå ind med min nysgerrighed og mangel på viden og gøre noget i den proces, han ellers kender så godt,” fortæller hun.

Undersøgelse af kunstnerrollen
Om betingelserne for at lave kunst fortæller Lone Haugaard, at hun på mange måder ser det som en form for metabetragtning: At hun i princippet er klar over, at hun er kunstner, fordi hun har papir på at være uddannet fra et akademi, men at hun stadig ser sig selv som en betragter – en der står ved siden af og kigger på og lærer.

“Jeg arbejder stadig med spørgsmål som f.eks. hvor lidt man skal antyde, for at det bliver til en skulptur, hvad kan man ved at tegne, eller hvad man kan med at smøre olie på et lærred. Der er en vis metabetragtning i de ting, jeg gør – det er sådan en undersøgelse af det at være kunstner i det hele taget. Jeg ved godt, at undersøgelsen af kunstnerrollen har stået på i mange årtier, men der er stadig nogle hjørner af det, som er til stede hele tiden i det, jeg gør,” forklarer hun.

Op i størrelse
Arbejdsopholdet på SVK har udfordret Lone Haugaard på en anden måde, end hun ellers har været vant til – og dermed lagt nogle andre præmisser ned over hendes værker og den kommende udstilling på Overgaden.

“Jeg har haft en trang til at skulle ud til kanten på en eller anden måde. Det, der er sket, er, at jeg er gået meget op i størrelse, fordi det simpelthen bare har været muligt. Og så har jeg forsøgt så vidt muligt at få fingrene i den ekspertise, som folk på stedet har – på samme måde som jeg gør det hos bronzestøberen og glaspusteren, ” siger hun og supplerer: “Jeg ville aller helst igennem alle maskinerne for at blive overrasket og finde ud af noget nyt.”

—-

Om kunstneren
Lone Haugaard Madsen (f. 1974) er uddannet ved det Jyske Kunstakademi, 1997-2002 og Akademie der bildenden Künste Wien, 2001-2004. Hun bor og arbejder i København og Wien og har i foråret modtaget Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat. Hun har sin første store soloudstilling i Danmark på Overgaden Institut for Samtidskunst fra d. 25. november 2011 til d. 29. januar 2012.

Overgaden