Skip to content Skip to footer

Til artist talk på Statens Værksteder for Kunst og et indblik i, hvordan der arbejdes i værkstederne og ateliererne. Her kigger vi ind i Formeriet og Store formater.

Tirsdag d. 2. september holdt SVK dørene åbne til Metalværkstedet, Formeriet og Store Formater. Her arbejder for øjeblikket tegner Morten Schelde og kunstnergruppen Bank & Rau, som i anledning af Copenhagen Art Week gav et eksklusivt indblik i deres arbejdsprocesser.

Af Rebekka Lewin
4. september 2014

Træder man indenfor i Formeriet hos Bank & Rau bliver man med det samme overrasket over diversiteten og spændvidden i deres værker. Der er flere projekter i gang på samme tid i alle hjørner af lokalets 128 m2 og materialer i alle afarter fra ler til beton, jern og tekstil.

Kunstnerduoen Bank & Rau påbegyndte deres arbejdsfællesskab på akademiet og har efterhånden samarbejdet i mere end 15 år. De fortæller, at de altid forsøger at gå nye veje og finde nye materialer, så de ikke er på hjemmebane. Det er deres tese, at det stadie, hvor man er uvidende og afprøvende, er der hvor man kan allermest.

Duoen er inviteret til at deltage på en ny kunstfestival i Næstved under titlen Gangart. Her skal Bank & Rau skabe en række farverige og overdimensionerede kropsdele i beton, der peger på det offentlige fællesskab, som én stor, men fragmenteret krop. Projektet med de overdimensionerede kropsdele er noget, de har arbejdet med de seneste år, hvor beton er et forholdsvist nyt og eksperimentelt materiale i deres hænder.

IMG_0610

CoBrA-bevægelsens sande væsen
Hovedårsagen til at Bank & Rau opholder sig på SVK er, at de har en soloudstilling (250 m2) på Cobra Museum i Amstelveen, Holland. Bank og Rau har derfor gransket i arkiverne og sat sig grundigt ind i og er blevet inspireret af en bevægelse, de kun havde et overfladisk kendskab til. Deres værker inddrager dermed en del ready-mades og fotos fra CoBrA-bevægelsens arkiver.

’For os har det været en kæmpe oplevelse at få lov til at dykke ned i nogle virkelig betydningsfulde kunstnere, som vi ikke rigtig kendte i forvejen. Mange af de ting, som de gik og var optagede af, viste sig at være ting, der også optog os, og det anede vi ikke!’

Bank & Rau beskriver, hvordan de så denne genintroduktion til CoBrA som et møde med en længe glemt slægtning, hvis liv og handlinger har været med til at definere de betingelser, de selv er født ind i. De er børn af 70érne, som var domineret af eksperimenter udi livsformer, ønsker om lighed mellem mand og kvinde, mellem børn og voksne og høj og lav. Nedbrydning af traditioner definerede samlivsformerne, og arbejdslivet og intentionen for kunsten var, at den var for alle, blev skabt af alle og lavet af alle materialer. Alt sammen en kulmination af strømninger, der for alvor blev sat i bevægelse med slutningen af 2. verdenskrig og den deraf følgende nye åbne verden. CoBrA opstod i præcis dette efterkrigsklima, hvor mennesker i Europa havde set alle store idéers totale kollaps, nationalismens destruktion, krigens menneskeskabte rædsler og ondskab.

Her kommer murstenen ind i billedet hos Bank & Rau og spiller en aktiv rolle som fundament og byggesten. Et simpelt materiale, som kan formes til alt og er at finde alle steder.De to kunstnere murer skulpturer op, som en murer ville gøre det, og sammenstiller dem med objekter fra CoBrAs samtid.

Et af de få værker, som ses færdigt i lokalet er lavet er en klump ler med aftryk af militærstøvler. Et værk der siger noget om, hvordan man skaber ting, hvordan man berører ting og med sin gøren og væren også er med til at skabe verden.

IMG_0598_edit

’Vi er tit meget utilfredse med udstillinger og måden, man formidler kunst på. Det her er en chance for os til at formidle det på en anden måde. Så det bliver mindre tørt. I den fysiske repræsentation vil vi gerne opnå det som CoBrA også ville. I stedet for at skrive handlingen på et stykke papir og hænge det ved siden af værket vil vi gerne have en dialog i gang imellem kunstner, materiale og verden, ligesom CoBrA ønskede en større integration af kunsten og kunstneren i samfundet. Kunsten skulle være en del af vores hverdag og ikke kun fungere i et separat ophøjet rum.’

Natur bliver til kultur i monumental skala
I atelier ’Store formater’ står Morten Schelde klar med en pensel i den ene hånd og en rød pind i den anden.

IMG_0651_edit

’Jeg skal udstille i det store ovenlysrum på øverste etage af Kunstforeningen Gl. Strand.
Mit værk består af et kæmpe sort/hvidt tuschmaleri, der breder sig som et panorama over tre af rummets vægge fra gulv til loft.’

Maleriet udføres på kraftigt akrylgrundet tegnepapir i baner af 1,5 meter i bredden. Papiret grunderes med hvid akrylmaling og bemales derefter med sort, flydende tusch.

Udstillingen kredser om natur vs. kultur i monumental skala. Motivet i tusch er et landskabspanorama bl.a. inspireret af sydsvensk natur med et sø- og skovmotiv, hvorpå enkelte børn optræder.

’Jeg tænker ikke på det som en én til én oversættelse af natur, men som at det er kunstnerisk bearbejdet. Man kan sige, at jeg maler et indre og et ydre landskab – der er noget virkelighed bagved. F.eks. de sorte bjælker for oven – han peger på tegningen – det er en hilsen til, hvor billedet kommer fra. Forlægget er fotograferet med en iPhone, panorama, og så får det lov til at komme med som en reference til, hvordan billedet er konstrueret. Jeg har ikke stået ude i naturen og malet – det er et billede jeg har hevet ind på et værksted, og så har jeg arbejdet med det der. Det er en genfortolkning.’

IMG_0638_edit

Meterlange dimensioner
Men hvorledes er det muligt at kontrollere en tegning af de meterlange dimensioner og sikre en balance mellem det sorte og hvide?

Det er grangiveligt en lang proces, som får lov til at udvikle sig undervejs. Arbejdet er startet i Scheldes eget atelier og færdiggøres på SVK, da han har brug for de mange meter vægge. Han forklarer, at han ofte prøver ting af undervejs, som så males over.

’Jeg går meget direkte til værks. Jeg har skåret papiret til og grundet med grundmaling. Så skitserer jeg, hvor tingene skal være og starter fra et hjørne af. Jeg er åben for at materialet eller mine hænder gør noget andet end det min hjerne siger. Jeg behøver jo ikke være tro overfor motivet, det er bare et udgangspunkt.’

Gulvet i udstillingslokalet på Gl. Strand er dækket af et sort gulvtæppe som en slags skovbund. Schelde har i sinde at inddrage en ekstra dimension til værket, og da den røde tone udgør en form for signatur i Scheldes værker, er det nærliggende at inddrage et rødt element til det sort/hvide værk. Som en form for oversat natur viser han nogle rødmalede træpinde, som kan danne mønstre og formationer på det sorte gulv.

IMG_0634_edit

Om Kunstnerne
Kunstnergruppen Bank & Rau aka Lone Bank og Tanja Rau (f. 1970) placerer sig kunstnerisk i grænsefeltet mellem kunst og andre faglige områder. De forsøger at løsrive sig fra konventionelle rammer og forene kunst, håndværk og det omgivende samfund. Deres soloudstilling på Cobra Museum i Amstelveen, Holland kan opleves fra den 8. november 2014.

Morten Schelde (f. 1972) er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har arbejdet med tegning gennem mange år. Hans kommende soloudstilling, Red Noise Meditation, kan opleves på Kunstforeningen Gl. Strand den 27. september 2014 – 18. januar 2015.