Skip to content Skip to footer

Designer Anja Merete Larsen under sit arbejdsophold i væveværkstedet på SVK.

Læs mere om Anja Merete Larsen på SVK her

Vævede smykker. Så kort kunne man godt beskrive resultatet af modedesigner Anja Merete Larsens ophold på Statens Værksteder for Kunst. Bag disse to ord ligger dog gemt en stor mængde arbejdstimer, der er gået med indfarvning af garner, tilrettelæggelse af mønstre, intuitive seancer ved væven såvel som faglige samtaler med andre kunstnere i huset og møder med den scenograf, der i sidste ende skal iscenesætte hendes designs ved modeugen i februar.

Af Ida Sofie Minke Anderson
Januar 2012

Egentlig fylder hver enkelt af Anja Merete Larsens objekter ikke meget. Men tager man den samlede mængde garn, stofprøver, pels, vævede flader, flettede snore, skitser, bøger og et par væve i forskellig størrelse, giver det tilsammen et meget fyldt væveværksted på Gammel Dok. Selv om hun som designer arbejder med mange medier og teknikker, har det under opholdet på Statens Værksteder i høj grad været afsøgningen af forskellige måder at anvende væveteknikker på, der har stået i centrum for hende, og hun har i sit indledende arbejde lagt vægt på en særlig æstetik, som hun ønskede at udvikle yderligere.

”Jeg ville gerne undersøge, hvad mediet væv kan. Det er egentlig en lidt primitiv tilgang, jeg har til det, hvor jeg prøver at proppe en masse ting i væven og se, hvad der sker. Jeg havde lyst til at skabe noget tredimensionelt ud fra væveteknik for at bevæge mig ud over den todimensionelle flade – derfor ville jeg gerne kombinere flet og væv, så det kunne løfte tekstilet. Jeg har væven som den stramme ramme, jeg arbejder inden for, men så kan jeg arbejde mere frit og intuitivt med flettede snore, som jeg bruger til at lægge mønstre og flader ind,” fortæller hun

.Anja Merete Larsen 381x254_7

En leg med det optiske
Anja Merete Larsen (f. 1982) er uddannet fra Kolding Designskole tilbage i 2010, og hendes afgangskollektion fik stor opmærksomhed og flere priser, bl.a. en 3. plads i den skandinaviske designkonkurrence “Designer’s Nest”. Netop nu arbejder hun frem mod en udstilling i Øksnehallen i forbindelse med den københavnske modeuge i februar. Udgangspunktet for den nye kollektion er at skabe en serie store, skulpturelle kropssmykker – eller vævede ornamenter – der igen er en videreudvikling af temaet fra afgangskollektionen. Her arbejdede hun med inspiration fra klassiske jagttemaer; især byttet, som det ser ud, når det hænger eller er spændt fast på jægerens krop. Dette tema betød også et helt specielt farvevalg for designeren.

”I mit afgangsprojekt arbejdede jeg meget med camouflageprincippet, hvor man har en masse mønstre, som man opbryder. Jeg godt lide at lege med det optiske, hvor man opnår en flimren for øjet,” forklarer hun og supplerer: ”Denne her gang har jeg dog haft et mere generelt udgangspunkt. Farver er min store passion, og det er utroligt at opleve, hvad man kan med væven i forhold til at arbejde med intensitet i farver og lys.” Netop passionen for farver har ført til, at Anja Merete Larsen har anvendt indfarvningsfaciliteterne på tekstilværkstedet på SVK til at farve sine garner i de nuancer, hun ønskede at anvende i de nye vævede designobjekter.Anja Merete Larsen 381x254_3

Selv om udgangspunktet for arbejdsopholdet var at skabe store smykker, har hun i løbet af udviklingsprocessen bevæget sig mere over mod at skabe hele stykker tøj, hvor smykket, eller ornamentet, optræder som en integreret del af tekstilet. Og hun finder det interessant at udforske, hvordan det er muligt at skabe dette integrerede element frem for noget, der udelukkende er aftageligt. Ved den kommende udstilling i Øksnehallen vil dette yderligere blive underbygget, når designobjekterne iscenesættes ved hjælp af billeder og lys, udført af den unge nyuddannede scenograf Rebekka M. Bentzen.

Kimonoens enkle formgivningsprincipper
Anja Merete Larsen skaber sine hybrider mellem beklædning og smykker med en særegen enkelthed for øje, og det er umiddelbart ikke svært at se, at hendes inspiration bl.a. er fundet indenfor det asiatiske område. Selv fortæller hun: ”Jeg har taget udgangspunkt i den japanske kimono og dens meget enkle formgivningsprincipper. Den kan både fungere som et brugbart hverdagsobjekt og som en kunstgenstand, fordi der er så mange tekstilteknikker og processer i den, for eksempel indfarvning af garn, vævning og broderi. Jeg har desuden kigget på de japanske fletteteknikker, som også anvendes i kimonoer.”Anja Merete Larsen 381x254_5

Når man ser på hendes portfolio, er der – ud over de japanske referencer – også billeder af tidligere projekter, hvor hun som inspiration anfører fotografier af stammefolk fra Afrika. Og kaster man et blik rundt på hendes borde i væveværkstedet på SVK, er det også tydeligt, at bøger om indfødte folkeslag og deres særlige brug af smykker spiller en speciel rolle i hendes designudvikling.

”Jeg har altid været meget fascineret af naturfolk og folkloristiske kostumer. Jeg finder den meget direkte reference til naturen interessant, altså det, at de nærmest imiterer dyrene. ’Native people’ har et meget ekspressivt udtryk, der kan ses i de særlige farver og mønstre, de bruger. Det er også interessant, at det er de samme væveteknikker, som findes hos naturfolk flere forskellige steder i verden,” forklarer hun om baggrunden for sin inspiration. En inspiration man skulle tro var fundet på adskillige rejser rundt om i det globale landskab. Dette er dog ikke tilfældet – til gengæld har både Nationalmuseets samling af folkedragter fra alverdens lande og Designmuseum Danmarks bibliotek (tidligere kunstindustrimuseet) spillet en vigtig rolle i hendes researchprocesser.Anja Merete Larsen 381x254_6

Fri for vanetænkning
Opholdet på væveværkstedet har haft en helt særlig betydning for designeren, i det hun her har haft mulighed for at prøve nye teknikker af og stifte nærmere bekendtskab med det vævede udtryk. Et bekendtskab der i høj grad er blevet kvalificeret af både værkstedskonsulenten på væv, Gitte-Annette Knudsen, og den væver, som har haft ophold samtidig med Anja Merete Larsen, Jacob Peter Bille.

”Det har givet mig utrolig meget at sidde ved siden af en, som er så erfaren, og jeg sætter stor pris på de kommentarer og den tekniske vejledning, jeg har fået undervejs. Man føler sig lidt lille, når man bevæger sig ind på et område, hvor der er så meget tradition – så jeg har hele tiden sørget for at lægge det faktum frem, at jeg er beklæder, og at jeg prøver mig frem. Jeg kan dog også se nogle fordele i ikke at være skolet i en bestemt retning eller have en vanetænkning omkring, at tingene skal gøres på en bestemt måde. Generelt har opholdet her betydet, at jeg har gjort en masse nye opdagelser, og jeg har fået lavet en del grovskitser, som jeg kan aflæse en stor mængde informationer i til mit fremtidige arbejde,” fortæller designeren og slutter af:

”Jeg er meget taknemmelig, og jeg tror, at det med tiden vil blive endnu mere konkret for mig, hvor meget jeg har fået ud af selve opholdet og alle de nye kontakter.”

—-

Anja Merete Larsens design kan ses i Øksnehallens foyer under CPH Vision fra d. 2. til d. 4. februar. Hun udstiller desuden også på Formland i Herning fra d. 12. til d. 15. januar, hvor hun har en række workshops i trendzonen.

Læs mere: