Skip to content Skip to footer

Skuespillerne Lane Lind og Karin Rørbech, de to medvirkende i ‘Marie Krøyer – Blodets bånd’. Foto: Morten Jerichau.

Til september får atelieret ‘Store formater’ i Gammel Dok pakhus en helt ny funktion. I en kortere periode er lærreder og billedkunst nemlig skiftet ud med den levende scene, når stykket “Blodets bånd” om Marie Krøyer opføres.

Juli 2008

Blodets bånd Pressefoto 1

Om handlingen
Marie Krøyer var gift med maleren P.S. Krøyer, og sammen havde de datteren Vibeke. Vi kender Marie fra de smukke, dragende malerier fra Skagen, men hvad gemte sig bagved? Hvorfor opgav hun sit talent for at male og sine idealer? Og hvorfor forlod hun mand og barn? Vibeke går på jagt i fortiden for at finde sin mors inderste væsen og sin egen oprindelse. Den svenske Casanova, komponisten Hugo Alfvén, fik afgørende betydning for de to kvinder. Mor og datter mødes i had,
kærlighed og måske forsoning i en intim og fortættet atmosfære.

Som tilskuer til teaterinstallationen, “Marie Krøyer – Blodets Bånd”, omsluttes vi af en tilstand, hvor forvrængede minder og dokumentariske rester udfordrer vores kontrakt med en virkelighed, der ikke længere kender til tidens kronologi og realitetens fornuft. Lys, lyd, form, bevægelse og tekst er ligestillede komponenter, der i gensidig dialog udløses som dominobrikker i en fortættet verden, hvor et storblomstrende tapet kan kravle ned af væggen, alt imens forliste møbler og kufferter opsluges af Skagens hvide strande, og glemte dukker taler i kor med nye stemmer. De 2 kvinders kostumer er tro mod deres respektive epoker og giver dermed surrealismen en plads i vores verden.

Forestillingen opføres i et stort atelier på Statens Værksteder for Kunst og Håndværk, hvor scenografi, ord, lys og lyd smelter sammen i en symfonisk oplevelse.

Manuskriptet er skrevet af Eske Holm, forhenværende solodanser og koreograf ved Den Kongelige Ballet og skaber af Dansescenen Pakhus 13. Eske Holm får hermed sin debut som dramatiker.

Forestillingens unge scenograf hedder Annesofie Norn. “Marie Krøyer – Blodets Bånd” bliver hendes debut som scenograf herhjemme. Annesofie Norn, født 1982, er uddannet scenograf på Akademi for Scenekunst i Fredriksstad i Norge samt skulptør fra Capellagården på Ôland i Sverige. Annesofie arbejder i krydsfeltet mellem scenografi, installation og skulptur.

Blodets bånd Pressefoto 2Blodets bånd Pressefoto 3

—-

Fakta
Manuskript Eske Holm, Musik Claus Carlsen og Hugo Alfvén, Medvirkende Lane Lind og Karin Rørbech, Instruktion Jan Hertz, Scenografi Annesofie
Norn, Lysdesign Jonas Bøgh, Tekstildesign Stine Skytte Østergaard

Spillested
Statens Værksteder for Kunst og Håndværk

Gammel Dok Pakhus
Strandgade 27 B
1401 København K

Spilleperiode 14. sep. – 5.okt. 2008

Spilletider man-fre kl. 20:00, lør. kl. 17:00 og kl 20:00 og søn. kl. 17.00

Billetbestilling Ta’ i Teatret 70 24 55 00, BILLETnet 70 15 65 65, Den Danske Skueplads 32 42 00 55, www.dendanskeskueplads.dk

Forestillingen er støttet af
Kunstrådets Dramatikpulje, Bikubenfonden, Det Obelske Familiefond, Oticon Fonden, Oda og Hans Svenningsens Fond, Erling Ruth Dahlers Legat/Skagens Museums Venner og Toyota-Fonden.

Blodets bånd Pressefoto 5